nieuws

Hochtief op zijspoor bij bouw Berlijns vliegveld Rechter signaleert onaanvaardbare belangenverstrengeling

bouwbreed Premium

brandenburg – Berlijn is in opperste verwarring door het schrappen van de opdracht aan Hochtief voor de bouw van de nieuwe luchthaven bij de Duitse hoofdstad. Het Oberlandsgericht Brandenburg signaleert bij de toewijzing van het project onaanvaardbare belangenverstrengeling. Daarom moet de Bonner investeringsgroep IVG alsnog de kans krijgen een bod te doen en verdwijnt het consortium rondom Hochtief voorlopig in de wachtkamer.

De bouw van Berlijns nieuwe luchthaven is het grootste infrastructurele project dat in Europa op stapel staat. Doel is de huidige drie vliegvelden in de hoofdstad (Schonefeld, Tegel en Tempelhof) om te smeden tot de prestigieuze luchthaven Berlin Brandenburg Airport. Als locatie is Schoneveld gekozen, voor de Val van de Muur het nationale vliegveld van de DDR. Met de bouw van de in 2007 in gebruik te nemen luchthaven is een investering gemoeid van negen miljard gulden.

De rechtbank volgt met haar beslissing een klacht van het IVG-consortium waarvan deel uit maken de Commerzbank, Dorsch Consulting en de luchthaven van Wenen. De IVG verwijt de Duitse overheden (Bondsregering, Berlijn en Brandenburg) handjeklap waarbij gemorreld is aan de minimumeisen van de openbare aanbesteding. Een klacht is ook dat diverse leden van de betrokken raden van toezicht (waaronder de Berlijnse senator Anette Fugmann – Heesing) zowel aan de zijde van de opdrachtgever als het consortium rond Hochtief aan de touwtjes trokken.

Volgens de Branderburger minister van Financien Wilma Simon dreigt door het gerechtelijk ingrijpen forse vertraging en moet in elk geval rekening gehouden met extra kosten oplopend tot 56 miljoen gulden. Alleen al de privatiseringskosten van beheersmaatschappij Berlin Brandenburg Flughafen Holding zouden 23 miljoen hoger uitkomen. Bovendien komt de BBF in acute liquiditeitsproblemen doordat de 721 miljoen gulden die de groep rond Hochtief wil betalen voor het exploiteren van de luchthaven wegvalt.

Privatisering

De discussie is ontbrand of nog wel de noodzaak bestaat tot de privatisering van het luchthavenbedrijf en of de velden Tempelhof en Tegel wellicht alsnog kunnen blijven behouden. Minister Simon sluit niet uit dat de overheid het initiatief naar zich toetrekt en Berlin Brandenburg Airport zelf gaat bouwen en beheren.

Vanuit de oppositie in Berlijn wordt aangedrongen op het aftreden van de verantwoordelijke bewindslieden. Minister-president Roland Koch van deelstaat Hessen heeft spoedoverleg aangekondigd in de raad van toezicht van luchthaven Frankfurt, een van de partijen in het Hochtief-consortium.

De gerechtelijke uitspraak – waartegen geen beroep mogelijk is – werpt de procedure terug tot 2 juni 1998. Op dat tijdstip waren IVG en Hochtief de twee laatste kandidaten. Voordien dongen ook Schiphol samen met Bilfinger + Berger mee naar de opdracht op Berlijn aan een nieuwe luchthaven te helpen.

Reageer op dit artikel