nieuws

Dubieuze rol Frankfurt bij jacht op nieuwe luchthaven voor Berlijn

bouwbreed Premium

Hochtief is niet van plan zonder slag of stoot de bouw van Berlin Brandenburg Airport op te geven. De Essener bouwreus reageert verrast op de beslissing van het Oberlandesgericht Brandenburg om de al binnengehaalde opdracht weer ongedaan te maken. Voor de tweede keer gaat Hochtief in duel met de Bonner investeringsmaatschappij IVG. De omstandigheden zijn echter sterk verslechterd. De toewijzing van de luchthaven is terecht gekomen in een juridisch en politiek mijnenveld.

Het ingrijpen van de rechters in Potsdam maakt een wespennest van vervlochten belangen zichtbaar. Aan de ene zijde bevinden zich als opdrachtgevers de bondsregering, het land Brandenburg en de stadstaat Berlijn. De drie nemen deel in de te privatiseren beheersmaatschappij Berlin Brandenburg Flughafen Holding (BBF), die vervolgens weer de dochter en projectplanner PPS aan het werk zette.

Doorbraak

De twee overgebleven kandidaten voor de bouw van de luchthaven zijn consortia rondom Hochtief (met 23,8 procent aandeel luchthaven Frankfurt) en de Bonner investeringsmaatschappij IVG, waaraan de luchthaven Wenen is gekoppeld. Op de achtergrond speelt het streven van de Frankfurters, thuishaven van Lufthansa, het hele Duitse luchtruim in handen te krijgen. Directeur Bender wacht op een doorbraak zodat zijn bedrijf iedere tweede mark buiten de metropool aan de Main verdient. De rijksoverheid staat niet onwelwillend tegenover de gedachte Frankfurt aanvoerder te maken van een groot Duits luchthavenbedrijf. Van vliegvelden als Dusseldorf, Leipzig en Munchen komt echter fel verzet.

De kern van het conflict bij de toewijzing van luchthaven Berlin Brandenburg Airport bestaat uit wanhopige flarden overheidsbemoeienis op het breukvlak naar de privatisering. Formeel mogen Luchthaven Frankfurt en de Bonner IVG-groep dan op eigen benen staan, maar beide oude staatsbedrijven onderhouden als voorheen uiterst nauwe banden met de overheden. Soms blijkbaar tot over de grenzen van het juridisch acceptabele.

Huiszoekingen

De rechtbank vond de dubbelrol van de Berlijnse senator van Financien Fugmann-Heesing onverantwoord. Zij is lid van de raad van toezicht van BBF, maar praat in diezelfde functie ook doodleuk mee in bankmaatschappij Berlin, die deel uitmaakt van de Hochtief-groep. Zeker zo bedenkelijk is de rol van Luchthaven Frankfurt. Justitie hield huiszoekingen om materiaal te vinden over de wijze waarop luchthavenmedewerkers in hun vrije tijd het Berlijnse luchtvaartconcept op maat sneden voor hun bazen in Frankfurt. De specialisten blijken van hun werkgever alle medewerking te hebben gekregen om als bijbaan aan de slag te gaan bij het Berliner Wirtschafts- und Ingenieursberatungsgesellschaft. Laat nou net deze WIB van de luchthavenholding BBF opdracht hebben de technische randvoorwaarden op te stellen voor de bouw van Berlin Brandenburg Airport.

Berlijns burgemeester Diepgen roept alle partijen op de rust te bewaren. Anders dan Brandenburgs minister van Financien Simon wil Diepgen niets weten van de gedachte dat de overheid beter zelf maar de bouw en de exploitatie van BB Airport op zich kan nemen. De eerste man van Berlijn vreest voor alles uitstel. Hij is bang dat als Berlin Brandenburg Airport in 2007 niet gereed is, het beoogde verkeersknooppunt 150 kilometer zuidelijker komt te liggen: in de naar bedrijvigheid hunkerende stad Leipzig. Met de nieuwe hogesnelheidsspoorlijn ICE ligt luchthaven Berlin Leipzig Airport straks minder dan een uur van hartje Berlijn.

Reageer op dit artikel