nieuws

Wayss en Freytag klimt onder HBG uit het dal

bouwbreed Premium

frankfurt – Wayss en Freytag wil samen met de Hollandsche Beton Groep weer topper zijn onder de Europese bouwbedrijven. Dat moet nog dit jaar gebeuren. De integratie in de structuur van HBG wordt daarom krachtig voortgezet.

Bovendien streeft het Frankfurter concern naar nauwe samenwerking met de dochtermaatschappijen van HBG om tot synergie te komen. Dat is de koers die is uitgestippeld door directeur Daan de Waard van Wayss en Freytag.

De Hollandsche Beton Groep, die inmiddels 99,6 procent van de W en F-aandelen bezit, heeft vorig jaar 165 miljoen gulden moeten bijpassen om het verlies van de Frankfurters weg te werken. Het terugbrengen van het personeelsbestand met twaalf procent tot 7113 medewerkers, de terugkeer tot rendabele kernactiviteiten en het afstoten van dochterbedrijven bleken vorig jaar nog niet genoeg om uit de rode cijfers te blijven.

Hoge verliezen

“De dramatische ontwikkeling van de bouwconjunctuur in 1998 was niet te voorzien”, argumenteert directeur De Waard.

“De marktomstandigheden waren nog negatiever dan gevreesd. Op vier grote bouwplaatsen in Berlijn en bij de turnkey-bouw in Hamburg waren er hoge verliezen die niet te verwachten waren. Eveneens ontstonden verliezen bij een grote bouw in Argentinie. De projectontwikkeling kostte meer dan 170 miljoen gulden. Naast de financiele injectie van zo’n 165 miljoen door HBG werden deze verliezen vooral weggewerkt door boekwinst op de verkoop van vermogens die niet voor de bedrijfsvoering noodzakelijk zijn.”

Bouwprestatie

De bouwprestatie van Wayss en Freytag daalde vorig jaar met twaalf procent tot drie miljard gulden. In Duitsland leverde het concern 22 procent in en bouwde nog voor twee miljard gulden. Terwijl in het binnenland werken gestart werden met een waarde van 2,6 miljard (elf procent minder dan in 1997) liep het buitenlandse aandeel op tot 38 procent (983 miljoen gulden).

De orderportefeuille per 31 december was gevuld met 3,1 miljard aan opdrachten, veertien procent minder dan in het voorafgaande jaar.

Tunnel

Over interessante projecten heeft het concern niet te klagen. W en F bouwde het pas geopende station dat luchthaven Frankfurt verbindt met de hogesnelheidstrein en is bezig met de aanleg van de acht kilometer lange Rennsteig-tunnel voor het wegverkeer in Thuringen.

Werken van Wayss en Freytag zijn eveneens de Botlektunnel in Rotterdam en de vierde pijp van de Elbetunnel in Hamburg.

Reageer op dit artikel