nieuws

Stempels moeten Haags kantoor redden

bouwbreed Premium

den haag – Vier kantoorpanden in de Haagse Binckhorst zijn vanochtend ontruimd wegens “acuut instortingsgevaar”. Een van de gloednieuwe gebouwen was volgens een woordvoerder van de brandweer “in beweging”. Zes kolommen vertonen scheuren, mogelijk veroorzaakt door uitzetting van het parkeerdek. Gewerkt wordt aan een plan om het gebouw provisorsch te stempelen.

Het complex waar het instortingsgevaar dreigt is onderdeel van de Haagse Veste, een serie kantoren die op het bedrijventerrein de Binckhorst staan, evenwijdig aan de Utrechtse Baan en de spoorlijn Den Haag-Utrecht. Elk kantoorgebouw heeft een of twee zijvleugels, waartussen zich een parkeerdek bevindt. Bij Haagse Veste IV is deze zeven verdiepingen hoge vleugel nog weer voorzien van een extra uitbouw, even hoog als de vleugel, die boven het parkeerdek ‘zweeft’. Deze uitbouw is namelijk pas in een later planstadium toegevoegd. Constructeur Van der Vorm Engineering heeft de uitbouw als een soort reusachtige stalen erker aan het betonskelet ‘gehangen’. Zes betonkolommen aan die kant vertonen nu op de begane grond en eerste verdieping ernstige scheuren.

Het complex, vrijwel geheel gehuurd door KPN, is in opdracht van ontwikkelaar Devco ontworpen door de Haagse architect Jan Brouwer, wiens bureau sinds kort is opgegaan in het Delftse bureau XX Architecten. Het betreffende deel was net opgeleverd door aannemer Ballast Nedam, maar nog niet in gebruik.

Een timmerman die de laatste klusjes opknapte, ontdekte maandagochtend de scheuren en sloeg alarm. KPN, huurder van drie van de vier gebouwen, ontruimde subiet haar kantoren, gevolgd door uitgeverij Ten Hagen en Stam. Vandaag wordt in alle vroegte besloten of KPN de gebouwen weer mag betrekken. Ten Hagen en Stam mocht dat al aan het begin van de middag.

Volgens de woordvoerder van de brandweer is er “acuut instortingsgevaar”. ’s Middags vond crisisberaad plaats met onder andere ontwikkelaar Devco, bouwer Ballast Nedam, gemeentelijk Bouw- en Woningtoezicht en de constructeur Van de Vorm Engineering. Besloten werd tot nader onderzoek van de niet beschadigde kolommen. Een stempelplan is opgesteld om het instortende bouwdeel provisorisch te stutten, en is voorgelegd aan Bouw- en Woningtoezicht. Uit voorzorg wordt het parkeerdek waar de uitbouw boven “zweeft” natgehouden. Volgens een woordvoerder van Ballast Nedam wordt vermoed dat uitzetting van het parkeerdek door de hitte de kolommen heeft weggedrukt. Het onderzoek gaat in eerste instantie in die richting.

Op pagina 3:

Pand piept en kraakt,

duizend man op staat.

Oorzaak: verhit parkeerdek of hangconstructie

Bij XX Architecten reageert men verbijsterd. Terwijl brandweer, politie, aannemer en ontwikkelaar zich, aan het eind van de ochtend, al buigen over de mogelijkheden om het gebouw voorlopig te stutten, is het nieuws nog niet doorgedrongen tot het architectenbureau. De architect zelf is op vakantie, medewerker Axel Temkink, betrokken bij de uitwerking van het project, voert het woord maar kan niet meer zeggen dan: “Het eerste wat ik ga doen is de constructeur bellen.”

Bij Van de Vorm Engineering is echter niemand bereikbaar. In tegenstelling tot de architect is de constructeur wel betrokken bij het crisisberaad dat de gehele middag achter gesloten deuren plaatsvindt. Daar wordt uiteindelijk gedacht dat het verhitte parkeerdek de boosdoener is, maar ook de hangconstructie trekt de aandacht.

Met behulp van HE-staalprofielen is de uitbouw opgehangen aan een betonnen uitkraging van de bovenste verdieping. Via de betonkolommen worden de krachten naar beneden afgevoerd. De overige verbindingen tussen uitbouw en betonskelet dienen niet voor de afvoer van krachten maar voor de stabiliteit, aldus Temkink. Het is eerder vertoond dat zelfs complete gebouwen zijn opgehangen aan een uitkraging van de kern op de bovenste verdieping. Temkink: “Dit soort constructies ontstaat in overleg tussen alle partijen. En allicht dat daarbij gekeken wordt wat er in Nederland en daarbuiten op dat gebied al is gedaan. We gaan niet elke keer opnieuw het wiel uitvinden.”

Wat niemand mocht zien. Een van de zes ‘levensgevaarlijk’ gescheurde kolommen.

Boven het parkeerdek ‘zweeft’ een stalen bouwdeel, dat hangt aan een uitkraging op de bovenste verdieping. Ill.: Bart van der Meiden

Het gloednieuwe kantoor, net opgeleverd maar nog niet in gebruik. Links het parkeerdek. Foto: Peter van Mulken

Reageer op dit artikel