nieuws

Onder de Dam ligt het voor het opscheppen

bouwbreed Premium

amsterdam – “Zitten Amsterdammers hierop te wachten? Nee, Amsterdammers zitten nergens op te wachten. Mensen houden niet van verandering. Ze zijn bang dat het slechter wordt.”

Peter Trimp van T+T Design stelt zelf alvast maar de vraag die de goegemeente bezighoudt, als iemand het waagt zich aan ’s lands beroemdste plein te vergrijpen. Zijn plan voor een nieuwe stad onder de Dam, baarde opzien in de hoofdstedelijke grachtengordel. Ook omdat Trimp niet de eerste de beste is.

De huisontwerper van Multi Vastgoed heeft de hand gehad in het veelgeprezen Beursplein in Rotterdam en werkt aan plannen voor een ondergronds gebied onder de Grote Markt in Groningen.

Geen zee gaat Trimp te hoog als het gaat de toppositie van de Dam op de ranglijst van belangrijkste meeting points ter wereld te consolideren.

Statement

Niet geremd door enige financiele piketpaal spiegelt de Goudse stedenbouwkundige zijn visie aan de ‘grote gebaren’ in de kosmopolitische architectuur. Hij noemt de glazen piramide van de architect Pei bij het Louvre. Denkt aan een museale, culturele ontmoetingsplaats, een soort ondergrondse versie van het Guggenheim-museum in New York. “Het moet een statement worden, net zoals het Concertgebouw in de vorige eeuw een statement was.”

Trimp zoekt de toekomstige furore van de Dam in een nieuwe ondergrondse structuur. Van de Dam naar het metrostation onder het Rokin en naar de C en A promenade tussen Nieuwendijk en Damrak. Met ondergrondse verbindingen tussen de Nieuwe Kerk, Bijenkorf en Peek en Cloppenburg.

‘Enig’

Het klinkt nog wat vaag, maar dat ligt aan de overrompeling door de pers. Trimp is gewoon nog niet aan de inhoudelijke invulling toegekomen.

Liever had hij zijn hemelbestormende plan nog twee maanden laten rijpen. Er eerst eens rustig met de smaakmakende culturele elite over gepraat. In de berichtgeving lijkt het alsof er weer een leuk plan voor een winkelcentrumpje in de maak is. “Enig”, jubelde wethouder G. ter Horst. “Een goede aanvulling op het versmalde winkelaanbod in het centrum. Want ik heb gehoord dat mensen voor kleding al niet meer speciaal naar Amsterdam gaan.”

“Dat is de prijs van de democratie”, relativeert Trimp de lokale politieke bijval. Trimp denkt helemaal niet aan een winkelcentrum. Juist niet.

Cultuur

Daarom schrikt een monumentale mislukking als het nabijgelegen winkelcentrum de Kolk hem niet af. “De Kolk is een incident. Denken dat een nieuwe winkelgalerij iets toevoegt, is een foutieve inschatting van hoe met de stad om te gaan.”

Culturele instellingen moeten de dragers van zijn plan worden, vindt hij. Niet de commercie. De majeur opgave van de stadsvernieuwing is volgens Trimp het genereren van potenties. “Het verbinden van afzonderlijke initiatieven tot een groter geheel.”

Hij somt op wie en wat er allemaal langs elkaar heen werkt: “Er komt een metrostation. C en A wil wat met de passage gaan doen. De Nieuwe Kerk kampt met ruimtegebrek. ABN-Amro heeft plannen. De Beurs is ergens mee bezig. Intussen is er vijftig miljoen gereserveerd voor een opknapbeurt van de Dam. Het hangt als los zand aan elkaar. Allemaal incidenten. Het verplaatsen van de taxistandplaats. Een fietsenstalling hier, een leuk stoepbandje daar.”

Potenties

Wat Trimp voor ogen staat, is “een nieuw cultureel fenomeen”. Zoiets als zich in Barcelona heeft voltrokken. “Dat is een van de belangrijkste lessen van deze eeuw. Het gaat om een goede openbare ruimte. Dan ontstaat vanzelf een draagvlak voor economische activiteiten.”

Waarom de Dam, en niet op of onder een andere plaats in de stad?

“De Dam is een unieke plek. Daar komt alles bij elkaar. De hele wereld komt er. De Dam is de spin in het web. Je voelt dat er enorme potenties aanwezig zijn. Aan ons de taak de fantasie te prikkelen. Vaak gaat dat mis. Maar het gaat ook wel eens goed.”

‘De Dam is uniek, de spin in het web’

Reageer op dit artikel