nieuws

Cosi fan tutte!

bouwbreed Premium

De hoogoplopende discussies over de (on) bereikbaarheid van gemeenten en het dichtslibben van stedelijke gebieden benauwen mij inmiddels. Wie heeft hieraan de schuld en wie moet deze problemen oplossen? Inwoners, bedrijfsleven en belangenorganisaties van ons landje wijzen naar de overheden. Dit terwijl de overheden zich steeds meer (moeten) terugtrekken, en de inwoners en bedrijven van dit land voor het grootste deel zelf zorgen voor de overlast. Dus dat moet anders!

Elke werkdag tussen zeven en negen uur ’s morgens en vier en zeven uur ’s middags springen enkele miljoenen medelanders – het liefst alleen – in hun auto om naar hun werk respectievelijk naar huis te gaan, daarbij veel fileleed veroorzakend en ondergaand. Tevens placeren vele (overheids-) instanties en bedrijven vrachtwagens, hijskranen en containers midden op wegen en belemmeren daarmee (ook tijdens spitsuren) het toch al drukke verkeer. Als u van de overheden verwacht dat ze deze problemen oplossen, bent u op de verkeerde ‘weg’, de veroorzaker van de verkeersoverlast zal zelf aan het werk moeten of ….. betalen.

Want zijn tolwegen de oplossing? Misschien wel! Vorige week reed ik rond in mijn geliefde vakantieland: Frankrijk. Circa 1,8 miljoen medelanders gaan dit jaar naar dat door ons zo verguisde land en betalen tijdens hun verblijf honderdduizenden Franse francs aan tol, op de door hen geroemde

‘autoroutes et ponts’. Naast de gewone D- en N-wegen kennen de Fransen de autoroutes en dat hebben ze parbleu goed gedaan. Zou het dan toch de oplossing zijn? Of is het een te dure oplossing voor ons land? Natuurlijk

alles vinden wij te duur, behalve op vakantie als we kunnen doorrijden op de autoroutes, autopista’s en autostrades.

Waarom gaat mijn oudere buurman met zijn echtgenote op kinderbezoek in Bergen op Zoom pas na negen uur ’s morgens met de trein op zijn 65+-pas en met de auto al om acht uur ’s morgens weg? Omdat het vanaf negen uur ’s morgens met de trein goedkoper is.

Dus zij die niet onderweg hoeven voor negen uur ’s morgens kun je later laten gaan door het instellen van tol! Daarbij komt dat ik de veiligheid op autowegen tijdens de spitsuren allerlaagst vind, dus mij aldaar niet gezien tijdens die uren.

Hebben alle bedrijven nu wel goed nagedacht over het transport van hun werknemers, doen zij wel aan vervoersmanagement? Het vervoer van werknemers kan toch veel effectiever en efficienter; ik zie in mijn werkperiode in de bouw (70-er jaren) nog al die forensenbusjes vanuit Noord-Brabant naar de Randstad vertrekken en terugkomen. Nu schijnt iedere bouwvakker en uitvoerder ‘alleen’ in zijn eigen auto te kunnen reizen. Van enkele grote bedrijven in Noord-Holland is mij bekend dat zij creatief en succesvol bezig zijn (geweest) met collectief vervoer of het beschikbaar stellen van fietsen aan hun werknemers. Dit verdient navolging, want de bruikbaarheid en de waarde van bedrijfspanden worden sterk bepaald door de bereikbaarheid ervan.

Overheden zullen het nooit toegeven, maar de verkeersoverlast oplossen kunnen ze nou eenmaal niet, dat moeten we zelf doen. Het openbaar vervoer is ook niet de zaligmakende oplossing, want per dag reist nog geen tien procent van alle reizigers met trein en bus. Wil men dit verdubbelen, dan kunt u zich afvragen waar alle ruimte en miljarden guldens vandaan moeten komen. Neen, dat is dus de oplossing ook niet. Wat dan? Nou, de auto vaker

laten staan en meer collectief

bedrijfsvervoer, andere studie-, werk- en aanlevertijden hanteren, en desnoods tolheffen voor negen uur ’s morgens. Iedereen moet zich nu aanpassen, want ze doen er immers allemaal aan mee. Zoals dat dacht Mozart toen hij lang geleden de opera ‘Cosi fan tutte’ componeerde.

Hans Broeren makelaar en taxateur OG, Amsterdam

Reageer op dit artikel