nieuws

Containerhaven moet Zeeuwse industrie redden Zeeland haalt Antwerpse stuwadoor over de Zeeuwse industrie een economische impuls te geven

bouwbreed Premium

vlissingen – Om de boot niet te missen wil de provincie Zeeland binnen enkele jaren een belangrijke speler worden op het gebied van containeroverslag.

Daartoe heeft Zeeland de grootste Antwerpse stuwadoor Hessenatie overgehaald om mee te denken en te investeren in wat een verrijking voor de Zeeuwse industrie moet worden: de Westerschelde Container Terminal.

De teleurstelling bleek groot toen onlangs bekend werd dat minister Netelenbos geen rol zag weggelegd voor de provincie Zeeland bij de ontwikkeling van een Tweede Maasvlakte.

Het provinciebestuur, met gedeputeerde D. Bruinooge van Economische Zaken als voorman, liet het er niet bij zitten. Als Zeeland geen achtergesteld industrieel gebied wilde worden, zou er iets moeten gebeuren. Dus kwam er een plan: Zeeland moest een grote en belangrijke containerterminal krijgen. Een locatie vinden bleek niet moeilijk. Grote schepen kunnen in Vlissingen makkelijk aanmeren, want het vaarwater is er diep genoeg. Verbindingen met het achterland zijn er ook voldoende. Bovendien zijn spoor-, water- en autowegen nog niet zo verstopt als in de Randstad. Kortom, voordelen te over.

Enthousiasme

Het plan van de provincie kreeg een flinke duw voorwaarts toen bekend werd dat Bruinooge in zijn rol als gedeputeerde en voorzitter van havenschap Zeeland Seaports er in geslaagd was om de Belgische stuwadoor Hessenatie naar de nieuwe locatie te trekken.

Het plan voor de Westerschelde Container Terminal (WCT) is met enthousiasme ontvangen. Zowel Rijkswaterstaat, als de lokale overheden hebben weinig tot geen problemen met de aanleg van de terminal. Minister Netelenbos komt binnenkort naar Zeeland voor een gesprek met gedeputeerde Bruinooge. Daar zal ze te horen krijgen dat het plan goed uitvoerbaar is en dat de WCT een goede aanvulling op de Rotterdamse containerterminals zal zijn. Het huidige idee behelst de aanleg van een 2,6 kilometer lange kade met een breedte van 500 meter. De terminal moet werk bieden aan ongeveer 1500 mensen.

De provincie bekijkt de komende maanden samen met Hessenatie of het idee werkelijk rendabel is, maar Bruinooge leek daar gisteren tijdens een persconferentie over de WCT erg zeker van. Het voordeel voor Hessenatie ten opzichte van de Antwerpse haven ligt puur in het feit dat het bedrijf in Vlissingen meer ruimte heeft. De ontwikkeling van een miljardenproject als de WCT is voor Hessenatie dan ook interessant.

De provincie Noord-Brabant is angstig voor het nog prille Zeeuwse plan. De verwachting is dat jaarlijks circa anderhalf miljoen containers worden gelost in de haven van Vlissingen. Het Brabantse verkeersnet kan de grote drukte door het vervoer van goederen naar het achterland waarschijnlijk niet aan. De Zeeuwse provincie zal voor dat probleem een oplossing proberen te vinden in overleg met Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Brabant.

Reageer op dit artikel