nieuws

Opstoppingen en spotlied door verkeerscirculatieplan

bouwbreed Premium

Met de hervorming van het Museumplein in Amsterdam is een einde gekomen aan het bestaan van een straat die wel ‘de kortste snelweg van Nederland’ werd genoemd.

Waar het verkeer dan nu langs moet? Nergens. Er komt geen extra ruimte en ook elders in de stad bestaan plannen om belangrijke verkeersaders te versmallen. Zoals bijvoorbeeld de Wibautstraat.

In tegenstelling tot het gemeentelijk voornemen de doorstroming in de stad te bevorderen, wordt Amsterdam dus steeds ontoegankelijker.

Het begint al aardig te lijken op Groningen, waar het beruchte ‘verkeercirculatieplan’ al heeft geleid tot vele opstoppingen en het volgende spotlied (door de plaatselijke grootheden Rooie Rinus en Pe Daalemmer):

Iedereen die wel eens in de stad Groningen is geweest die weet dat je – als je van de ene straathoek naar de andere wil – eerst vier kilometer moet omrijden. Dat is het verkeerscirculatieplan. In het kader van de bezuinigingen.

Oom Rieks en tante Greta oet Oosterhogebrug dai most’n so ains noar Stad tou en doarnoa ook weer terug. Zie stond’n op Zuuderdaip in een dikke slee. Oom Rieks zei: “Hou in hemelsnoam kom ik bie V en D”. De zesde keer op ’t Zuuderdaip zei Greta tot heur man: “Man dat is gain doun meer met dat circuloatieplan. Van al die domme piel’n roak ik doanig in de war. Ik koop veurtoan mien pinda’s weer gewoon bie onze Spar.” Het is de vraag waar hoofdstedelingen hun pinda’s straks kopen.

Reageer op dit artikel