nieuws

‘In de bouw is plaats voor vijftigplussers en wao-ers’

bouwbreed Premium

utrecht – Jongeren uitnodigen voor een ‘proefrit’ in de bouw. En ouderen en wao-ers met een bouwachtergrond weer terughalen naar de bedrijfstak. Dat is het idee van uitzendbureau Constructief om personeelstekorten bij aannemers het hoofd te bieden.

“De bouw heeft een slecht imago: een vieze, onveilige bedrijfstak waar je keihard moet werken voor weinig geld. Dat beeld klopt niet. De bedrijfstak wordt verkeerd beoordeeld en daar gaan we iets aan doen”, aldus Constant Jurgens, commercieel verantwoordelijk voor de uitzendorganisatie.

Constructief biedt jongeren de kans om tijdelijk in de bouw te werken en zo een indruk te krijgen of ze verder willen in de bedrijfstak en zo ja in welke richting.

Maar ook mensen die vroeger in de bouw werkten en naar een andere bedrijfstak zijn overgestapt behoren tot de doelgroep. “Vijftigplussers en wao-ers zijn net zo goed welkom. De bouw kan die mensen goed gebruiken. Enerzijds omdat het gaat om mensen die vaak grote vakkennis hebben en anderzijds omdat ze een belangrijke taak kunnen hebben in het coachen van jongeren.”

Het uitzendbureau richt zich niet specifiek op het werven van vrouwen en allochtonen. “Die zijn bij ons vanzelfsprekend van harte welkom. De meeste bedrijven willen gewoon goed personeel zonder dat het iets uitmaakt of het vrouwen of mannen, dan wel Nederlanders of buitenlanders betreft. Daarom zoeken we niet in het bijzonder naar vrouwen of mensen die uit een ander land komen.”

De campagne die zich richt op ervaren bouwvakkers, loopt via het FNV onder het motto ‘Nieuwe kansen voor oude rotten’. Veel voormalige bouwvakkers zijn nog actief binnen de bond of hebben er op enigerlei wijze contact mee.

Veel vakmensen hebben de bouw verlaten voor een andere branche. Sommigen zijn werkloos geworden en zoeken weer een baan. Anderen hebben spijt dat ze iets anders zijn gaan doen en willen weer terug. Op die groep richt de campagne zich. “Het beeld bestaat dat mensen ouder dan vijftig niet meer geschikt zijn voor de bouw, maar dat is helemaal niet waar.”

Fikse bon

De campagne heeft twee componenten. Enerzijds richt het uitzendbureau zich rechtstreeks tot mensen die al eerder in de bouw hebben gewerkt; anderzijds worden bouwvakkers benaderd om kennissen aan te melden. “Dat laatste doen we onder het motto: ‘Je kunt een fikse bon krijgen’. Want wie iemand aanmeldt krijgt als beloning een VVV-bon.”

Wie in de bouw willen gaan werken, krijgen eerst een gesprek. Aan de hand daarvan wordt bekeken wat hun wensen zijn, wat ze van de bouw verwachten en anderzijds wat zij de bedrijfstak te bieden hebben. Pas als dat allemaal op elkaar aansluit worden ze bemiddeld.

“De bouw moet nog wennen aan het fenomeen uitzendarbeid, maar dat willen we doorbreken. Wij moeten in feite het verlengstuk worden van de afdeling planning van bouwbedrijven. Onze bedoeling is om opdrachten naadloos op elkaar te laten aansluiten. Zo kunnen onze uitzendkrachten van de ene klus naar de andere gaan, terwijl de bedrijven over personeel kunnen beschikken op het moment dat ze het ook daadwerkelijk nodig hebben.”

Reageer op dit artikel