nieuws

Handel in bouwmateriaal neemt initiatief tot wervingscampagne

bouwbreed Premium

utrecht – Bakken met geld van samenwerkende brancheorganisaties gingen op aan pogingen om het imago van de bouw op te poetsen. De bedoelingen waren goed maar resultaten bleven uit.

Een baan in de bouw staat nog steeds onderop het verlanglijstje van werkzoekende jongeren. Het bedrijfsleven neemt nu – in de persoon van materialen leverancier De Boo – zelf het initiatief om het imago van de bouw te verbeteren.

“Dit soort initiatieven zijn hard nodig”, verzucht H. Sistermans van De Boo materialenhandel. “Nederland heeft veel te weinig vakmensen. Terwijl de behoefte daaraan stijgt. Als leverancier van bouwmaterialen horen we steeds weer van onze klanten dat het zo moeilijk is om aan personeel te komen. En dat is een ‘materiaal’ dat wij niet leveren.”

Gebeiteld

Het bedrijf De Boo wil wel meewerken aan een oplossing voor de personeelsproblemen. In het belang van de klanten en evengoed in zijn eigen belang.

De materialenhandel heeft daarom zelf het initiatief genomen om mensen te werven voor de bouw. Onder het motto ‘Je zit gebeiteld in de bouw’ loopt tot en met 27 juni een wervingscampagne voor bouwpersoneel. Onderdelen van de actie vormen de Bouw Werklijn die informatie geeft over vakopleidingen, een radiospotje, advertenties, posters en busreclame. Bovendien zijn er onder bouwvakkers duizenden T-shirts verspreid met daarop de tekst ‘Wat moet de bouw nou zonder jou’.

Volgens Sistermans dreigt Nederland een achterstand op te lopen in vergelijking met omringende landen zoals Belgie, Frankrijk en Duitsland. Daar staat vakmanschap in veel hoger aanzien dan in Nederland en dat komt tot uiting in het onderwijs. De Nederlandse bouw krijgt daarentegen steeds meer het karakter van het routinematig neerzetten van gebouwen.

Ambachtsscholen

Dit komt vooral doordat de goed functionerende ambachtsscholen van vroeger plaatsmaakten voor opleidingen waarin relatief veel aandacht wordt besteed aan algemeen vormende vakken, terwijl er daarentegen te weinig nadruk ligt op de ambachtelijke kanten van diverse beroepen.

Dit gemis moet nodig worden ingelopen. Anders kan in Nederland uitsluitend nog ‘fabrieksmatig’ worden gebouwd. “Aan individuele wensen kan dan niet meer worden voldaan. En dat in een tijd dat er steeds meer vraag is naar kwaliteit.”

Vrouwen

Het is niet de eerste keer dat De Boo zich inzet voor werving en opleiding van bouwpersoneel. Vier jaar geleden trad het bedrijf op als sponsor van Les Compagnons du devoirs, een Franse organisatie die jongemannen opleidt tot specialist in een ambachtelijk beroep. Les Compagnons laat geen vrouwen toe en daarom werd het initiatief niet door de overheid gesteund, waardoor het na een tijdje verzandde.

De vraag naar vakmensen is echter gebleven. “Ik verwacht dat andere bedrijven vergelijkbare acties zullen ontplooien. Als we zijn allen de schouders er onder zetten kunnen we het imago van de bouw heel goed verbeteren.”

Het telefoonnummer van De Bouw Werklijn is (0800) 2353326.

Onder bouwvakkers zijn duizenden T-shirtjes verspreid.

Reageer op dit artikel