nieuws

Tolplan voor weg en Tweede Coentunnel Private partners bekijken mogelijke financiering

bouwbreed Premium

amsterdam – De Westrandweg inclusief de Tweede Coentunnel kan als tolweg worden aangelegd. Daardoor is het mogelijk dit stuk infrastructuur voor een groot deel privaat te financieren. De Kamer van Koophandel Amsterdam bekijkt samen met financiers en lagere overheden, welke mogelijkheden er zijn.

Vooral het bedrijfsleven wil met het plan de impasse rond de Tweede Coentunnel en de Westrandweg doorbreken. De impasse ontstond nadat minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) de aanleg van de tunnel heeft uitgesteld in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Het bedrijfsleven heeft daar van begin af aan tegen gefulmineerd, omdat de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio in het geding is .

Samen met ING en ABN Amro bekijkt de Kamer van Koophandel nu hoe de weg met tunnel zodanig kan worden aangelegd dat die vooral het zakelijke verkeer ruim baan geeft. Bovendien moet de weg de Amsterdamse havens een betere ontsluiting geven.

Tolweg

Dit kan door de weg als tolweg uit te voeren met slechts een beperkt aantal op- en afritten. Daardoor wordt voorkomen dat de weg een regionale functie krijgt en alleen al daardoor snel dichtslibt. Randvoorwaarde is dat de weg gevrijwaard blijft van rekeningrijden. Net als bij de A4 Midden-Delfland zou dat de mogelijkheden beperken inkomsten te genereren uit de infrastructuur.

Overheidsbijdrage

Nu al weten de initiatiefnemers dat het onmogelijk zal zijn de benodigde 2,6 miljard voor weg en tunnel volledig privaat te financieren. Een overheidsbijdrage die de onrendabele top wegneemt, is derhalve nodig. Daarvoor zien zij twee mogelijkheden. Of een eenmalige aanlegbijdrage, of een jaarlijkse exploitatiebijdrage.

Reageer op dit artikel