nieuws

Verkeer Ede in de knel door uitstel verdubbelling A12

bouwbreed

ede – Als de kraan van de A30 opengaat, stroomt de nu al overvolle A12 ter hoogte van Ede en Veenendaal helemaal dicht. De A30 zorgt voor lucht aan de noordkant van Ede, maar dreigt de verkeerssituatie aan de zuidkant potdicht te maken. Dat komt omdat de doortrekking van de A30 doorgaat, terwijl de verdubbeling van de A12 is uitgesteld tot na 2010.

De verkeerssituatie rondom Ede is kritiek en de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen Heestereng en Frankeneng staat onder druk. Een aantal zaken drukken zwaar op de infrastructuur: de bouw van het nieuwe ziekenhuis Gelderse Vallei, de aanleg van de nieuwbouwwijk Kernhem, de uitbreiding van Ede Centrum, uitbreiding van bedrijventerreinen en bovendien de autonome groei van het autoverkeer.

Het grootste knelpunt ligt ten zuiden van Ede, waar de provinciale Dr. W. Dreeslaan de A12 kruist. Doorgaand verkeer moet over deze Dreeslaan naar de op – en afritten richting Utrecht of Arnhem, bestemmingsverkeer uit de regio heeft de Dreeslaan nodig om Ede in en uit te rijden. Een streekziekenhuis is in aanbouw. Ook het ziekenhuis-verkeer, waaronder de ambulancediensten, moeten de Dreeslaan gebruiken.

Verdubbeling

Aanvankelijk zouden gemeente, provincie en Rijkswaterstaat samenwerken: de verdubbeling van de A12 ter hoogte van Veenendaal Ede zou gelijk opgaan met de verdubbeling van de Dreeslaan en de aanleg van een dubbel viaduct.

Het MIT haalde een streep door de rekening: de verdubbeling van de A12 is voor 2010 niet aan de orde. Met het spookbeeld van een onbereikbaar ziekenhuis voor ogen, hebben politieke lobbies tot in de Tweede Kamer geleid tot voorzieningen op de Dreeslaan inclusief een viaduct, groot genoeg om in de toekomst een verdubbelde A12 te overspannen. Het ziekenhuis gaat eind 2000 open, het viaduct ligt er een kwartaal later en het plan is in 2002 afgerond.

Maar de A12 blijft een gewone vierbaansweg. En dat leidt onmiddellijk tot een nieuwe knellende situatie. Want naar verwachting in 2004 levert Rijkswaterstaat het laatste deel van een doorgetrokken A30 op. Die vormt de nog ontbrekende schakel tussen de A1 en de A12.

Reageer op dit artikel