nieuws

Klem gooit zweeftrein in rivier Wupper

bouwbreed Premium

wuppertal – Industriestad Wuppertal vraagt zich af waarom de beroemde zweefbaan na een opknapbeurt maandagochtend weer is vrijgegeven zonder controle door een testvoertuig. Door deze nalatigheid stortte gisterochtend rond kwart voor zes een volle zweeftrein in het riviertje de Wupper en kwamen drie reizigers om het leven. In de lokale ziekenhuizen zijn 59 gewonden opgenomen.

Het ongeval is waarschijnlijk veroorzaakt door een aan de rails bevestigde klem die afgelopen weekeinde gebruikt is bij de uitgebreide herstelwerkzaamheden. Justitie zegt aan te nemen dat het ongeval samenhangt met de bouwwerkzaamheden.

Van vrijdag- tot maandagmorgen werden op het Robert Daumplein in stadsdeel Elberfeld twee bruggen en een steunconstructie vernieuwd. In Vohwinkel kreeg de 13,3 kilometer lange zweefbaan bovendien nieuwe ankersteunen. Voor het vervoer kon daardoor in Wuppertal afgelopen weekeinde geen gebruik gemaakt worden van de zweefbaan.

Op de plaats waar de zweeftrein gisteren neerstortte staat het water van de Wupper momenteel slechts enkele tientallen centimeters hoog. Woekerend met de ruimte is de zweeftrein in Wuppertal over een lengte van tien kilometer op twaalf meter boven de bedding van het riviertje aangelegd. Van het totale traject bevindt 3,3 kilometer zich boven grond.

De reddingswerkzaamheden voor de circa vijftig reizigers kwamen snel op gang. In de loop van de middag – nadat bekend was geworden dat er twee doden waren gevallen – ontdekten reddingswerkers op tweehonderd meter van de plek van het ongeval het lijk van een vrouw. Zij is vermoedelijk uit de trein geslingerd.

De bijna honderd jaar oude zweefbaan van Wuppertal wordt sedert april vorig jaar aan een intensieve opknapbeurt onderworpen. De werkzaamheden staan onder leiding van de Stadtwerke Wuppertal. Tot het eeuwfeest in 2001 worden alle bruggen en ondersteunende constructies vernieuwd om op traject snellere verbindingen mogelijk te maken. Op het programma staat tevens de vernieuwing van de stations. De werkzaamheden dwingen de Wuppertaler overheid veelvuldig de zweefbaan uit roulatie te nemen en alternatief bus- en treinvervoer aan te bieden. Zo moesten de Wuppertalers dit jaar al diverse keren uitwijken naar andere vervoersmiddelen.

Botsing

Tot zondag lagen de werkzaamheden volgens de Stadtwerke Wuppertal uitstekend op koers. Amper twee weken geleden nog werd triomfantelijk station Kluse heropend.

Het luchtige ontwerp van professor Wolfgang Radtke (Wuppertal) en het Dusseldorfer architectenbureau Chamier en Molina is de opvolger van het in de Tweede Wereldoorlog verwoeste station waar op 1 maart 1901 de eerste zweeftrein vertrok. De bouw van station Kluse vergde een investering van 14,5 miljoen gulden. De zweefbaan in Wuppertal is relatief weinig getroffen door ongevallen. In 1968 raakte in Sonnbom een vrachtwagen een pijler en stortten twee bruggen in. Twee jaar geleden raakten veertien reizigers gewond doordat een trein op een stilstaande wagon inreed.

Burgemeester Kremendahl onderstreept dat, ondanks het ongeval, de zweefbaan Wuppertals de belangrijkste voorziening blijft voor het openbare vervoer. “Dagelijks maken zeventigduizend reizigers gebruik van de zweeftrein. Voortaan zal – als weer wordt gewerkt aan het spoor – ter garantie van de veiligheid een testtrein ingezet worden. In de eerstvolgende trein zal ik zelf aan boord zijn.”

Reageer op dit artikel