nieuws

Transportsteiger verboden voor meer dan drie personen

bouwbreed Premium

den haag – Een transportsteiger mag slechts door drie personen tegelijk worden gebruikt. Dat blijkt uit het besluit van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat de steiger tevens een legale status geeft.

Fabrikant Hek van de steigers is het oneens met het maximum van drie personen. Volgens directeur Verhelst zou het beter zijn het aantal te laten afhangen van de grootte van de steiger. “De hefvermogens van onze transportsteigers varieren van 500 tot 1500 kilogram. Volgens mij loop je met drie mensen op een steiger met 500 kilogram hefvermogen meer risico dan met vijf op een van 1500 kilogram.”

Welke stappen het bedrijf gaat nemen, weet Verhelst nog niet. “We willen niet als een Don Quichotte gaan rondrennen, maar we beraden ons hier wel over. Toen het besluit ter inzage lag, hebben we dit probleem al aangekaart. Het ministerie besloot het te negeren. Maar de steigers zijn in Duitsland goedgekeurd tot zeven personen, dus zo hebben we ze ook verkocht. Voor onze klanten is het natuurlijk heel vervelend als in Nederland nu ineens een maximum van drie personen geldt.”

Het probleem met de transportsteiger is dat het een soort kruising is tussen een personen/goederenlift en een hefsteiger. Personen/goederenliften vallen onder het Liftenbesluit en hefsteigers onder Bijlage 4 van de Machinerichtlijn. Bijlage 4-machines moeten worden gekeurd door een Nobo (notified body), waarna de fabrikant ze een CE-merk mag geven. Personenliften worden gekeurd door het Liftinstituut.

Toen Hek de transportsteiger net had ontwikkeld, ontstond onenigheid over de status van de machine. Hek vond dat de transportsteiger onder Bijlage 4 viel en liet hem keuren door een Duitse Nobo. Het Liftinstituut meende echter dat de steiger onder het Liftenbesluit viel en keurde hem daarvoor af.

Het ministerie van Sociale Zaken stelde voor de steiger een uitzonderingspositie te geven. De partijen stemden in en het ministerie van Sociale Zaken ontwikkelde het onlangs verschenen besluit.

Hoe het nu verder gaat, is onduidelijk. Verhelst waarschuwt echter voor nationale uitzonderingen op de Europese regels. “Die regels zijn juist ontwikkeld om internationale handel te vergemakkelijken. Bovendien werken veel van onze klanten internationaal. Voor hun is het ook vervelend om in elk land andere regels tegen te komen.” Hek voelt zich hierin gesteund door de BMWT, die zich bij monde van zijn directeur A. van Loon ook steeds heeft verzet tegen rechtsongelijkheid binnen de EU. De personenlift is overigens het enige stuk materieel waarbij de nationale wetgeving boven de EU-regels prevaleert.

Reageer op dit artikel