nieuws

TOCN neemt totale onderhoud bedrijven voor haar rekening

bouwbreed Premium

heerenveen – De eerste reacties zijn zeer positief, zegt Henk Sijbranda van TOCN BV in Heerenveen. Sijbranda begon in januari met het promoten van dit nieuwe bedrijf, dat zich toespitst op het leveren van een totaal onderhoudspakket aan bedrijven en instellingen.

Dat pakket varieert van terrein- en gebouwenonderhoud, schoonmaakwerk tot calamiteitenbeheer en geldt voor de complete woon- en werkomgeving.

TOCN is een initiatief van Langhout Schilders, De Opbouw, beide uit Leeuwarden, en VSP Beheer uit Harderwijk. De letters TOCN staan voor Totaal Onderhoud Concept Nederland.

Het idee ontstond bij de directie van Langhout. “De directeur realiseerde zich dat het een vreemde gang van zaken is: Eerst komt een bedrijf om de gevel te reinigen, gevolgd door een schildersbedrijf, elk met hun eigen steigermateriaal”, verklaart Sijbranda de oprichting van het bedrijf aan De Opslach in het Friese haagje.

Synergie

Volgens de directie van Langhout was daar de nodige synergie te behalen. Langzaam rijpte het plan verder. De Opbouw werd erbij betrokken en ook VSP.

Een marktonderzoek werd in 1998 verricht. “Dat leverde een grote positieve respons op”‘, vervolgt de manager. Tussen de zestig en zeventig procent van de benaderde bedrijven had er wel oren naar. Inmiddels heeft hij die ervaring ook. “Ik kan makkelijk afspraken maken. Het concept leeft.” Vooral de eenloket-functie voor een groot aantal onderhoudszaken blijkt aan te slaan. Dat geldt niet alleen voor het bedrijfsleven, maar ook voor instellingen, zoals woningstichtingen en zorginstellingen.

TOCN levert niet alleen de diensten van de drie aandeelhouders, maar zorgt onder andere ook voor het onderhoud van gas- en cv-installaties, en water- en luchtbehandelinginstallaties.

Samenwerking met een elektrotechnisch bedrijf is daarvoor al opgestart. En ook bij beton- en houtrot kan de nieuwe onderneming ook preventief optreden.

Calamiteiten

De grote belangstelling toont al aan dat de Friese bedrijven een uniek concept bedachten. “Wij verzorgen namelijk nog veel meer dan de genoemde activiteiten”‘, vervolgt Sijbranda. “We hebben ook een unieke 24-uurs servicedienst, 365 dagen per jaar bereikbaar.”

Deze calamiteitenservice richt zich niet alleen op de genoemde onderdelen, maar gaat verder. Rioolontstoppen en brandschade horen er onder andere ook bij. ‘”Zo nodig werken we samen met andere bedrijven om ervoor te zorgen dat de problemen worden opgelost.”

Reageer op dit artikel