nieuws

Strukton-topman Witzel duldt geen verliezen meer

bouwbreed Premium

NS-dochter: Staalbouw ging niet best, maar kernactiviteiten lopen als een trein.

maarssen – Mobiliteitsaannemer Strukton Groep heeft een teleurstellend jaar achter de rug. De NS-bouwdochter verloor miljoenen guldens in het buitenland en met staalbouw. De nieuwe topman, ir. Gerrit A. Witzel, is stevig aan het bezemen. Hij duldt geen structurele verliezen meer.

“Teleurstellend? Het was voor Strukton een jaar met twee uitersten. Als gevolg van verliezen en voorzieningen op onze activiteiten in Belgie, Duitsland en Staalbouw hebben we in totaliteit teleurstellend gedraaid,” licht Witzel het gisteren verschenen jaarresultaat toe. “Positief en wel zeer positief ben ik over de Nederlandse kernactiviteiten. Deze draaien, overdrachtelijk gezien, als een trein. Het bedrijfsresultaat van de activiteiten hier is gegroeid. Ik schat de toename van het Nederlandse bedrijfsresultaat op zo’n tien procent. Het is dan voor die mensen frustrerend dat daar erg veel afgaat als gevolg van de problemen bij andere onderdelen. 1998: De goede deden het beter en de zwakkere deden het slechter”, analyseert hij.

Winst

Witzel, krap een jaar voorzitter van de groepsdirectie, had een andere start verwacht bij Strukton. Zijn voorgangers lieten een onderneming achter met een winstniveau van bijna 26 miljoen gulden. “Maar gaande het jaar stuitte ik op allerlei problemen. Er zijn nu afdoende maatregelen genomen, zodat over dit jaar alle onderdelen bijdragen aan het concern. Ik tolereer geen verliezen meer,” zegt hij met grote stelligheid. “De brutomarge moet en zal dit jaar op drie procent liggen. Je kunt mij niet afrekenen op deze winstval. Ze stammen uit de periode van voor 1998.”

Vervangen

“In Belgie, bij Strukton De Meyer, is de directie vervangen, alle claims zijn afgewikkeld. We doen het een jaartje rustig aan. Eerst moet er een goede organisatie staan. Ons belang van vijftig procent in onze Duitse betonprefabfabriek in Xanten proberen we te verkopen. Dat zal moeilijk gaan, omdat de gehele markt is ingestort. Voor Strukton Staalbouw, dat niet meer tot de kernactiviteit behoort, hebben zich serieuze kopers aangediend. De afstoting moet het eerste halfjaar haar beslag krijgen. Deze drie zaken hebben Strukton de laatste jaren miljoenen en nog eens miljoenen guldens gekost. Zo hadden we nooit in de prefab in Xanten moeten stappen”.

Onbespreekbaar

Voor Witzel is het onbespreekbaar om zich uitsluitend te concenteren op Nederland. “We zijn een Europese spoorbouwer en geen slechte. In Belgie hebben we een goede positie als spoorbouwer en in andere Europese landen hebben we deelnemingen op dit vlak.”

Hoe ziet 1999 eruit voor Strukton.

Witzel: “De kunst in Nederland is om beheerst te groeien. Er komen zoveel infrawerken de komende maanden op de NS-markt dat we niet alles aankunnen. Ik verwacht een oververhitting van de arbeidsmarkt. Om de hausse aan design en construct-werken aan te kunnen, moeten we onze engineeringsgroep versterken. De omvang blijkt onvoldoende en daarom kijken we naar kleinere engineeringsbedrijven die we kunnen overnemen. Overigens ben ik niet bevreesd dat Strukton de hoeveelheid design en constructwerken niet zou aankunnen.”

Jaarcijfers Strukton

1998 1997

Omzet in – mld 1,247 1,151

Bedrijfsresultaat in – mln 48,3 16,5

Winst in – mln 5,1 25,9

Orderportefeuille in – mld – 1,166 0,975

Reageer op dit artikel