nieuws

De werkzaamheden aan de A79 tussen Heerlen en Maastricht zijn door geldgebrek bij de overheid voorlopig op de lange baan geschoven.

bouwbreed Premium

De vervroegd uitgetreden ing. Toon Moonen, ontwerper van de weg, toont zich daar in een interview in Ingenieur nr 5 niet rouwig om. Rijkswaterstaat moet zich eerst maar eens verdiepen achter de filosofie van het ontwerp dat stamt uit de jaren zeventig. Moonen zegt niet veel op te hebben met de huidige ontwerpers bij Rijkswaterstaat. Ze weten alles van computers en de bijbehorende programma’s, maar het ontbreekt hen aan een filosofie over waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn.

“Ze kunnen bij wijze van spreken goed aardappels schillen of bloemkool koken, maar daar maak je nog geen culinaire topmaaltijd mee. Rijkswaterstaat heeft geen echte sturende ‘chef-kok’ die zijn hart kan leggen in het aanleggen van wegen. Rijkswaterstaat is dom en arrogant, omdat het ondeskundige medewerkers naar toonaangevende functies promoveert bij gebrek aan beter”, aldus Moonen.

De Ingenieur, Wegener Publicatie Services, Diemen, telefoon (020) 660 34 55.

Binnenkort zullen in Nederland twee Quonsethutten worden gebouwd. Bouwwereld nr 6 besteedt aandacht aan het van oorsprong Amerikaanse bouwsysteem waarvoor geen draagconstructie nodig is. De Quonsethut lijkt op de nissenhut, die in de jaren vijftig en zestig veel is gebouwd. De Amerikaanse versie is echter geisoleerd en voorzien van een multiplex vloer en standaard voorzieningen voor ramen en deuren.

De montage van een Quonsethut is eenvoudig. Heien is niet nodig, een betonnen goot volstaat om de halfronde stalen secties in te plaatsen. De secties zijn zestig centimeter breed en worden na oprichten met bouten en moeren aan elkaar vastgezet. Met het systeem kan snel worden gebouwd. Een gebouw met een oppervlakte van 15 bij 25 meter is met drie mensen in twee dagen op te bouwen. Het enige hulpmaterieel is een rolsteiger. De Quonsethallen die in Nederland geplaatst worden zijn voor de opslag van aardappelen en voor een bedrijfsruimte voor een jachtwerf.

Bouwwereld, Elsevier Bedrijfsinformatie, Doetinchem, telefoon (0314) 349510.

In editie nummer 3 van Land en Water wordt in een aantal artikelen aandacht besteedt aan geboorde tunnels. Ingegaan wordt onder meer op de geotechnische implicaties van boren in zeer slappe grond zonder grondverbeteringen. Gebruikelijk is in Nederland eerst een diepe startschacht te boren, zodat direct in draagkrachtige lagen kan worden geboord. Als de bodem te slap is, wordt eerst een grondverbetering toegepast.

Professor van Tol, hoogleraar funderingstechniek aan de TU Delft, meent dat het juist een uitdaging moet zijn om het zonder te doen. In een ander artikel worden twee systemen voor het steunen van het boorfront nader bezien: het vloeistofschild en het gronddrukbalansschild. Bij de eerstgenoemde gaat het met een boorvloeistof die onder druk wordt gezet. Bij de andere wordt de afgegraven grond in een kamer achter het snijrad op druk gehouden. De grondeigenschappen zijn hierbij van groot belang. Deze zijn te verbeteren door de grond met schuim te injecteren.

Land + Water, VNU Business Publications, Amsterdam, telefoon (020) 4875203.

Reageer op dit artikel