nieuws

Daewoo introduceert vier nieuwe graafmachines

bouwbreed Premium

Daewoo heeft de eerste nieuwe graafmachines uit de Solar V-serie geleverd aan zijn Europese dealers. Daewoo zet vier nieuwe modellen in de markt. De mobiele Solar W-V in de 13-tons klasse en de Solar 130 LC-V, de Solar 220 LC-V en de grote Solar 290 LC-V op rupsen volgen de al eerder geintroduceerde Solar 55-V.

De Solar V-serie is herkenbaar aan de oranje kleur. De machines zijn ontwikkeld in Korea, maar een aantal wordt bij Euro Daewoo in het Belgische Frameries gebouwd. Daar rijden de Solar 130 LC-V, Solar 170-III, de Solar 220 LC-V, de Solar 290 LC-V en de mobiele Solar 130 W-III en 170 W-III van de productieband. Frameries is geen assemblagefabriek, al worden er alle uit Korea aangevoerde modellen afleveringsklaar gemaakt.

Uit Korea komen de minigraafmachines, Solar 55-V, de Solar 70-III en de grote Solar 330-III, de Solar 400 LC-III en de grootste de Solar 450-III, alsmede Daewoo Mega-III wielladers. Vier modellen in klasse 94 tot 191 kW / 10,5 tot 21,9 ton / 1,8 tot 3,9 kubieke meter.

Euro Daewoo rust zijn graafmachines uit conform Europese wensen. Dit wil voor de Nederlandse markt zeggen: met langere monogieken en stelen en op de juiste kettingbreedte.

De Solar-V’s zijn alle uitgerust met eigen Daewoo-motoren. De direct ingespoten atmosferische 6-cilinder 5,8 liter motor ligt zowel in de mobiele als in de rups Solar 130 en in de 22-tons Solar 220 LC-V. In de tot nu toe grootste V, de Solar 290 LC-V, bouwt Daewoo een 8,1 liter, 6 cilinder vloeistofgekoelde motor met turbocharger die 142 kW/ 191 pk levert bij 1900 toeren.

Alle V-serie modellen zijn uitgerust met een hydraulisch controlesysteem, die de machinist keuze biedt uit drie werkstanden. Daarbij krijgen de motortoerentallen en de toevoer van hydraulische olie naar de bakcilinder, arm- en lepelsteelcilinders en de zwenkmotor, al naar gelang de instelling, voorrang. Voor bij het heffen van bijvoorbeeld rioolbuizen is de powerboost belangrijk, waarmee eventjes meer kracht beschikbaar komt. Het computergestuurde systeem is uitgerust met ‘auto-idle’, een automatische toerenterugvalregelaar voor wanneer de machine even stilstaat.

De hoofdpompen van de Solar V-machines zijn allemaal dubbele variabele, axiale plunjerpompen die voor hun klasse meer dan voldoende hydraulische flow leveren zodat, wanneer meer bewegingen tegelijkertijd worden uitgevoerd, geen noemenswaardige vertragingen in de functies optreden.

Cabine

De cabine van de Solar V-serie is nieuw en ruimer. Hij is toegankelijker door de lange handgrepen bij de deur. In de Nederlandse Daewoo’s is de airco tot standaard verheven. De nieuwe stoel is te verstellen, zodat elke machinist de juiste werkhouding kan innemen. Het systeem-paneel is goed zichtbaar geplaatst. In de cabine zit ook een (afsluitbare) kast waarin persoonlijke zaken kunnen worden bewaard. De geluidsisolatie is verbeterd: het geluidsniveau komt niet boven 72 dB(A). Dat zal onder meer te maken hebben met de vloeistof gevulde blokken tussen de cabine en het bovenwagenchassis. Deze vloeistofdempers reduceren schokken en trillingen en daarmee het interieurgeluid.

Ook de motor is gemonteerd op schokdempende rubberblokken. Bovendien monteert Daewoo de hydraulische pompen en de hydrauliektank ver van de cabine, waardoor nog minder geluid en warmte tot het interieur doordringen. De machinist van een Solar V heeft met een contactsleutel toegang tot alle afsluitbare compartimenten.

Ro-Ad Benelux BV, Barneveld, tel.: (0342) 416108.

De Solar 220 LC-V.

Reageer op dit artikel