nieuws

Betonnen onderbouw neemt trillingsbarriere hogesnelheidstrein weg

bouwbreed

den haag – De hogesnelheidstrein zou op een spoorbaan op een betonplaat zoveel vaart moeten maken dat hij sneller gaat dan de voortplantingssnelheid van de trillingen die hij in de ondergrond veroorzaakt. Eenmaal door de trillingsbarriere zou de trein over een eenvoudiger en dus goedkopere spoorbaan kunnen rijden.

Dit zegt dr.ir. A.R.M. Wolfert die gisteren is aan de Technische Universiteit Delft is gepromoveerd op het onderwerp ‘Wave effects in one-dimensional elastic systems interacting with moving objects’.

Vergelijkbaar met vliegtuigen die door de ‘geluidsbarriere’ gaan, zou een hogesnelheidstrein sneller moeten gaan dan de trillingen die door het rijden in de ondergrond ontstaan. De trillingen zijn nauwelijks waarneembaar. De golfronten van de trillingen verplaatsen zich in normale grond met een snelheid van zo’n twee honderd kilometer per uur.

Als de snelheid van een trein deze kritische snelheid bereikt, neemt de kracht van de trillingen in de grond sterk toe. In de slappe grondslag van West-Nederland kan dat tot ontsporen van de trein leiden.

De voortplantingssnelheid van de trillingen in een betonnen onderbouw liggen veel hoger en zijn daarom geen probleem tijdens het verhogen van de snelheid tot zo’n driehonderd kilometer per uur. Zou een trein met die snelheid een gewoon spoorvak oprijden, dan ontstaan door trillingsgolven geen problemen. De trein blijft die namelijk voor.

Gepasseerd station

De projectorganisatie HSL-Zuid vindt de oplossing van Wolfert een gepasseerd station.Lang geleden is het probleem van de trillingen in de ondergrond onderkend. De TU Delft kreeg opdracht onderzoek te doen. “Wat Wolfert zegt is daar allang uitgezocht en loopt achter de ontwikkelingen aan”, stelt een woordvoerder van de projectorganisatie.

Gekozen is voor een andere oplossing, te weten een betonplaat als onderbouw voor het gehele traject van de HSL-Zuid. De reden is dat de projectorganisatie een spoorlijn wil hebben die na aanleg niet verder nazakt. Dat zou te veel onderhoud vergen en dat heeft weer te veel invloed op de beschikbaarheid van het spoor. De oplossing met betonnen plaat met een fundering in de draagkrachtige lagen in de grond biedt de zekerheid van een zettingsvrije onderbouw.

Reageer op dit artikel