nieuws

Beurs belicht meervoudig gebruik van de ruimte Betekenis gemengd evenement blijft ongewis

bouwbreed Premium

Frans van Velden utrecht – Bij de openingshandeling van de beurs Railtech/Infra-tunnel in de Jaarbeurs zei mr. Pieter van Vollenhoven … niets. De betekenis van deze gemengde beurs, voor zowel ondergronds bouwen als bovengronds railverkeer, blijft ongewis. Misschien is ‘meervoudig ruimtegebruik’ het sleutelwoord.

Driekwart van de ruim 110 deelnemers aan de beurs zijn gekomen voor Railtech 1999. Zij presenteren het nieuwste op het gebied van railverkeer. Het overige deel komt voor Infra-tunnel 1999. Zij houden zich bezig met ondergronds bouwen, in het bijzonder het boren van tunnels. Daarmee wekt de beurs de suggestie, dat spoorlijnen voortaan maar onder de grond moeten.

Op het bijbehorende congres zei Pieter van Vollenhoven, die in de toekomst voorzitter van de overkoepelende Raad voor de Verkeersveiligheid wordt, dat Nederland nog steeds een van de landen is met de meeste gelijkvloerse kruisingen. Hij vindt dat de politiek moet kiezen voor het veiliger maken van de bestaande infrastructuur. Dat is minstens zo belangrijk als het aanleggen van bijvoorbeeld hogesnelheidslijnen. Door een deel van de infrastructuur ondergronds aan te leggen, worden de gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen vermeden.

Ballastloos

Afgezien van een paar modellen van tunnelboormachines lijkt de beurs vooral toegespitst op het railverkeer en alles wat daarbij komt kijken. Slab Track Systems International, een samenwerking van Max Boegl en Grimbergen Engineering en Projects BV, laat bijvoorbeeld de prefab betonnen ballastloze spoorbaan zien. “In maart wordt een traject van achthonderd meter aangelegd bij Heidelberg in Duitsland”, maakt marketing manager Sybe Schaap bekend. Hij heeft het volste vertrouwen in dit project voor de Deutsche Bundesbahn, want “bij Munchen ligt al een heel traject volgens hetzelfde principe en dat is twintig jaar geleden aangelegd”.

Helemaal hetzelfde principe kan het niet zijn, want Slab Track Systems heeft patenten op de in twee richtingen voorgespannen betonplaat, zowel als op de machines en gereedschap voor de productie en aanleg. Het is de prefab tegenhanger van de ter plaatse gestorte betonnen spoorbaan, elders op de beurs.

Stiller

De elektrotechniek voor het railverkeer heeft zich al vergaand ontwikkeld. De vormgeving van de spoorbaan en haar attributen is daarbij achtergebleven. Verrassend is daarom de moderne versie van de automatische spoorbomen, een product van de Nederlandse Machinefabriek te Alkmaar. De vormgeving is aerodynamisch en in de bomen zijn knipperende rijen lichtjes opgenomen, die veel weg hebben van de derde remlichten van auto’s.

Aan de techniek van treinen en spoorbanen wordt nog stevig gesleuteld. Daarvoor zorgt onder andere Stiller Treinverkeer, een samenwerkingsproject van 28 bedrijven en organisaties. Van alles wordt geprobeerd, om rails en rijtuigen minder lawaai te laten produceren. Daarbij horen ook bouwkundige maatregelen, zoals geluidabsorberende schermen en bekledingen. Volgens Stiller Treinverkeer ligt de markt voor geluiddempende constructies open. Er zijn al successen geboekt, maar er moet nog heel veel gebeuren, voordat het spoor werkelijk stil is. Of moet het toch maar ondergronds?

Reageer op dit artikel