nieuws

Nieuwe verdeelsleutel voor oostelijke flitstrein TGV

bouwbreed Premium

parijs – Volgens een nieuw investeringsschema voor het oostelijke TGV-traject moeten de Franse departementen Elzas, Lotharingen en Champagne-Ardenne binnenkort dieper in de buidel tasten om de flitstrein binnen bereik te brengen.

De TGV-verbinding tussen de Franse hoofdstad en Duitsland, brengt Straatsburg op twee uur en negentien minuten van Parijs. Volgens de eerste plannen zou een trace worden getrokken tussen Vaires (Seine-et-Marne) en Vandieres (Meurthe-et-Moselle).

De lijn van 300 kilometer is door de ingenieurs van het nationale plan bureau en het ministerie van Transport omgelegd naar Baudrecourt (Moselle). De lijn is dertig kilometer langer dan in het oorspronkelijke trace en achthonderd miljoen gulden duurder. Dat verschil betalen ook de departementen die profiteren van de flitstrein.

Lotharingen en Champagne-Ardenne gaan akkoord met de investeringsverhoging; de Elzas sleept nog met de voeten.

Brussel

Duitsland betaalt in de aanleg van de oostelijke spoorlijn 1,6 miljard gulden en de Franse spoorwegen krijgen hiervoor 5,3 miljard van de overheid.

De ingenieurs van Transport verwachten dat de Franse staat nog eens 2,7 miljard bijlegt. Van Brussel wordt een bijdrage van 0,7 miljard gulden verwacht. Dit laatste is nog niet bevestigd. Wel heeft Luxemburg zich vastgelegd voor een bijdrage van 150 miljoen gulden.

Het Ile-de-France, de regio rond Parijs, zal een kleine 170 miljoen gulden bijdragen. Dit bedrag is onveranderd gebleven, maar zou volgens de berekening van de ingenieurs moeten worden verhoogd. De regio rond Parijs profiteert volgens hen het meest van de aanleg van de spoorlijn en het aantal nieuwe banen dat hierdoor wordt gecreeerd.

Reageer op dit artikel