nieuws

Zachte palen dragen hogesnelheidslijn

bouwbreed

delft – Grondmechanica Delft heeft een bindmiddel ontwikkeld dat na ondergrondse menging met klei of veen een soort zacht beton vormt. Daarmee zijn paal- of wandconstructies te maken, die kunnen dienen voor de fundering van de hogesnelheidslijn.

Het baanlichaam voor de hogesnelheidslijn moet aan hoge eisen voldoen. Een vlakke bovenkant van het spoor betekent comfort voor de reiziger en beperkt slijtage aan de rails en het onderhoud. Een langdurig vlak spoor is mogelijk bij een nagenoeg zettingvrije ondergrond. Veengrond is dat nooit. Een spoorbaan op een traditioneel zandbed voldoet in veen niet. Daarbij komt dat een dergelijk zandbed voldoende stijf moet zijn, om te voorkomen dat het veen onder de trein gaat golven.

De NS wil voor de hogesnelheidslijn bovendien ballastloze spoorbanen. Het grind van een ballastbed wordt bij hoge rijsnelheden op de rails gezogen en veroorzaakt daar schade. Systemen waar de rails direct in een betonnen plaat worden gegoten, hebben de voorkeur. Om de ondergrond te verstevigen heeft Grondmechanica Delft een bindmiddel ontwikkeld dat na ondergrondse menging met klei of veen een soort zacht beton vormt.

In een proefproject in ’s Gravendeel is dit bindmiddel bij twee methoden toegepast. De palen zijn te maken met een soort propeller. Die gaat verticaal de bodem in, injecteert het bindmiddel en vermengt dat met de grond. Daarbij ontstaat een zachte paal’. Bij de tweede methode wordt een apparaat gebruikt, dat er uitziet als een enorme kettingzaag die ondergronds het bindmiddel mengt met het bodemmateriaal. Daarbij ontstaan verstevigde wanden.

De paal- en wandconstructies worden samen met traditionele in zand uitgevoerde constructies beproefd op zettings- en dynamisch gedrag. De uitkomsten van het proefproject wijzen uit of de methode een alternatief kan zijn voor een traditioneel of een geheel onderheid baanlichaam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels