nieuws

Waarom een nieuwe brug in Rotterdam? Daarom!

bouwbreed

rotterdam – De Rotterdamse wethouder Kombrink zat een paar dagen geleden met de mond vol tanden. De vraag luidde waarom een nieuwe brug over de Maas nodig was. De nu geopenbaarde resultaten van de studieopdracht aan zeven architecten leveren hem argumenten. Een derde stadsbrug, tussen Willemsbrug en Brienenoordbrug, schept kansen voor beter openbaar vervoer en nieuwe bouwlocaties.

Zoals de Erasmusbrug de Kop van Zuid heeft omgetoverd van armoedige uithoek tot een nieuw centrum op Zuid, zo verbeelden drie van de zeven ontwerpers die gevraagd waren na te denken over een volgende brug, dat zoiets ook mogelijk is tussen Brienenoord en Willemsbrug. Met een nieuwe brug daar rijdt een automobilist in een paar minuten van de ruit naar de Spoorwegdriehoek of Nassauhaven op Zuid. En als het station-Zuid een beetje opschuift kan daarvan een groot knooppunt van openbaar vervoer worden gemaakt.

Een ‘commentaargroep’ onder leiding van de moeder van de Erasmusbrug en Kop van Zuid, Riek Bakker, heeft deze argumenten voor Kombrink hapklaar gedestilleerd uit de plannen van de Franse combinatie Decq/Cornette, de Nederlandse bureaus Quadrat en Max 1 en de Spanjaard Busquets. De commentaargroep rept zelfs over een ontdekking van “vergeten locaties”. De buitenlanders leerden hen nog een derde les, namelijk dat Rotterdam zijn oevers schromelijk verwaarloost.

Ontdaan van alle fanfare is die uitkomst nogal wiedes. Als je een brug slaat over een rivier, waar dan ook, nemen de plekken bij op- en afrit vanzelf in belang toe. En je komt er sneller dan wanneer je om moet rijden. Daarmee is dus nog niet de vraag beantwoord die er echt toe doet: is er genoeg potentie om de brug en nieuwe locaties levensvatbaar te maken?

Decq en Cornette zorgen zelf voor die potentie door een eiland in de Maas aan te leggen met daarop vijf torens. Quadrat maakt van het nieuwe station-Zuid een gigantisch multifunctioneel knooppunt. Busquets’ brug is een zeventig meter hoge flat, een schuin omhoog lopende schijf dwars over de rivier. Max 1 bouwt torens op de Nassauhaven.

Drie ontwerpers lopen uit de pas en zien helemaal niet zo’n noodzaak voor het kunstmatig oppompen van de stad. De Brits/Duitse combinatie Alsop/Stormer Atlantic ziet er de komende vijftien jaar geen noodzaak toe. Tot die tijd kan worden gespeeld met vrolijke varianten als een ‘kikkerbrug’ van waterlelies, een touwbrug voor mieren of een drijvend stadion – zo kom je nog eens op echt andere ideeen.

De andere twee sceptici zijn – niet toevallig? – Nederlanders. Het bureau VMX ziet een brug vooral als aanleiding om een sluitend circuit langs de Maas aan te leggen waar de jeugd kan ‘cruisen’; lekker een beetje rijden en rondhangen. Het meest pragmatisch zijn de landschapsarchitecten van DS. Voor auto’s is een extra brug niet nodig, wel voor fietsers en voetgangers. Een pontje tussen Erasmusuniversiteit en Zuid is voldoende. Een beetje zuur merkt de commentaargroep op dat dat als vorm van openbaar vervoer niet erg handig is.

Wie zich in de discussie over nut, noodzaak en schoonheid van de voorstellen wil mengen, vindt alle informatie op een tentoonstelling in het Architectuurinstituut (tot 29 november). Vanmiddag (vrijdagmiddag) organiseert de dienst Stedebouw + Volkshuisvesting er om 14.30 uur een publiek debat.

De Spanjaard Busquets verbindt het natuurgebied De Esch, tussen DWL-terrein en Brienenoord, met het park Mallegat op Zuid. Hij doet dat met een multifunctioneel brug-gebouw. Het dak loopt schuin op tot zeventig meter hoogte en bestaat uit publiek toegankelijke daktuinen.

Foto: Retina/M. Kerkhof

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels