nieuws

Volvo presenteert nieuwe serie trucks voor bouwtransport

bouwbreed

hannover – Een van de belangrijkste primeurs op De Nutzfahrzeuge – IAA, die momenteel in Hannover wordt gehouden, is de introductie van de FM-serie Volvo trucks. Een serie zware en middelzware trucks die kan worden ingezet bij distributie, middellang grensoverschrijdend verkeer en het bouwtransport. De nieuwe FM-serie vervangt de FL-serie die al sinds midden jaren tachtig deel uit maakt van het Volvo leveringsprogramma.

Bij de ontwikkeling van de FM-serie hebben uitgangspunten als inzetbaarheid, belasting van het milieu, chaufferscomfort, veiligheid en economie een grote rol gespeeld. Een en ander heeft geresulteerd in een serie met een groot aantal uitvoeringen voor verschillende vervoersvormen.

De basis typeaanduidingen van de serie zijn: FM7, FM 10 en FM 12. Hierbij geven de cijfers, zoals bij alle Volvo-modellen, de cilinderinhoud van de motor aan.

De FM-serie is verkrijgbaar met drie motortypes: D7C, D10B en D12C. De D7C kan worden geleverd in vermogens van 250 en 290 pk, de D10B biedt 320 en 360 pk terwijl de D12C verkrijgbaar is in versies met 340, 380 en 420 pk.

De C-modellen zijn volledig nieuwe, uiterst moderne motoren en zijn uitgerust met een nieuw motormanagementsysteem dat een nauwkeurige besturing van de inspuiting en het verloop van het verbrandingsproces mogelijk maakt. Hierdoor worden onder meer het brandstofverbruik, minimale uitstoot en maximale betrouwbaarheid geoptimaliseerd. De D10B is wat meer gedateerd maar voldoet nog steeds aan alle eisen van Euro II. Te zijner tijd zal echter ook deze motor worden vervangen.

Schakelen

Voor de nieuwe FM-trucks ontwikkelde Volvo nieuwe versnellingsbakken van het type VT. Deze bakken zijn meer geschikt voor het hogere koppel van de toegepaste motoren. Het gaat om zogenaamde glitterbakken met twaalf versnellingen en twee kruipgangen.

Kenmerkend voor de nieuwe versnellingsbakken is de aanzienlijk lagere schakelkracht die de chauffeur moet aanwenden. Volgens opgave van Volvo is een reductie bereikt van 50 procent. Door toepassing van een nieuw type koppeling behoeft de chauffeur ook nog minder pedaalkracht uit te oefenen. De weerstand in het pedaal is met 30 procent afgenomen.

Degelijk

Door zijn robuuste bouw is de FM-serie bij uitstek geschikt voor het bouwtransport. De langs- en dwarsliggers van het FM-chassis zijn vervaardigd van staal met een hoge treksterkte.

De FM kan worden geleverd met luchtvering of bladvering, inclusief de door Volvo gepatenteerde S-veer die een laag eigen gewicht combineert met een grote rolstabiliteit. De luchtvering heeft een elektronische hoogteregeling die de mogelijkheid biedt om verschillende laadhoogten te programmeren. Bovendien houdt deze de laadvloer exact op hoogte en

waterpas.

Verder is de FM is leverbaar in verschillende chassisconfiguraties met wielbases van 3200 tot 6500 millimeter en met twee-, drie- en vierassers in 4 x 2, 6 x 2, 6 x 4 en 8 x 4 aandrijving. Dit met een totaalgewicht dat uiteenloopt van 18 tot 34 ton. De voorassen hebben een capaciteit van 7,1 tot 16 ton, de enkele achterassen en tandemstellen van 11,5 tot 26 ton.

Overigens zullen wat betreft de specifieke bouwtransportwagens de meeste Volvo’s via Terberg hun weg naar de Nederlandse markt vinden.

Ten opzichte van de modellen uit de FL-serie heeft het FM-programma een 10 tot 20 procent lagere luchtweerstand.

De cabines, die afkomstig zijn van de FH trucks, worden gebouwd volgens de strengste veiligheidsnormen. Zij beschikken over een vervormbare stuurkolom, een airbag aan bestuurderszijde en een driepunts veiligheidsgordel.

De Volvo FM 12 is nu de zwaarste bedrijfswagen die in het bouwtransport wordt toegepast.

Op het gebied van veiligheid wordt bij Volvo weinig of niets aan het toeval overgelaten, getuige deze crash-test.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels