nieuws

Noord-Nederland wil helft meer binnenvaart in 2010

bouwbreed

den haag – Ongeveer 750.000 minder vrachtwagenritten per jaar door de helft meer binnenvaart dan nu. Dat is wat de drie noordelijkste provincies willen bereiken voor het jaar 2010. Regionale Overslag Centra (ROC’s), binnenvaartschepen met eigen los- en laadinstallatie, containersteunpunten en deur tot deur vervoer, zijn de instrumenten waarmee dit zou moeten worden gerealiseerd.

Vooral de nog te bouwen ROC’s krijgen een belangrijke rol. Die zullen de verschillende kleine partijen vracht moeten bundelen tot grote partijen die per schip rendabel kunnen worden vervoerd.

In het kader van het project Inbinn, wat staat voor Intensivering Binnenvaart Noord-Nederland, is becijferd dat er een potentiele markt is van 9,3 miljoen ton, die bovenop de 12,6 miljoen die de binnenvaart in Noord-Nederland nu vervoerd zou moeten komen. De ruim negen ton zou voornamelijk bij het wegvervoer weggehaald moeten worden; zo’n veertien procent van transport over de weg in Noord-Nederland.

Maar het Inbinn-project gaat uit van een groei met slechts 6,5 miljoen ton. Als dat gered wordt dan gaat de binnenvaart in 2010 in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe 15,8 miljoen ton verschepen terwijl het beleid van het rijk uitgaat van een groei tot twintig miljoen ton. Volgens de berekeningen zou dat peil vijf jaar later worden gehaald.

Volgens de Inbinn is een cultuuromslag nodig bij de verladers en vervoerders. Een meer marktgerichte houding is nodig met meer aandacht voor levertijdbetrouwbaarheid dan voor leversnelheid.

Een dergelijke toename van de binnenvaart zal wel, voornamelijk infrastructurele problemen met zich meebrengen. Zo zullen enkele belangrijke kanalen moeten worden uitgediept en/of een grotere capaciteit moeten krijgen.

Zo zijn de afmetingen van het Harninxmakanaal, het Winschoterdiep/Wildevanckkanaal en van het kanaal Almelo – De Haandrik onvoldoende. Ook de capaciteit van de Tj. Hiddessluizen zijn onvoldoende en in de toekomst ook de sluis bij Delfzijl en de Prinses Margrietsluis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels