nieuws

Nederlandse buizenlegger Solitaire in problemen

bouwbreed

stavanger – De aanleg van de Europipe II is voor de tweede keer binnen korte tijd getroffen door technische problemen aan het buizenleggerschip de Solitaire. Het schip is eigendom van het Nederlandse Allseas Marine Contractors. De Europipe II wordt aangelegd van de Noorse kust bij Karsto naar de stad Emden in Duitsland.

Als gevolg van een mechanische storing brak eind vorige week ‘ net als eerder in juli ‘ de pijpleiding.

Zij verdween ongecontroleerd naar de bodem, op veertig meter diepte, circa honderd kilometer uit de Deense kust.

Het buizenleggerschip de Solitaire ligt nu voor reparatie in de Noorse havenstad Merkjavik. Na de eerste calamiteit, afgelopen zomer, lag het vaartuig ruim twee weken aan de kant.

De nieuwe geavanceerde buizenlegger is de eerste in zijn soort die gebruikmaakt van dynamische positionering in plaats van ankers. In principe werkt de buizenlegger aanzienlijk sneller dan conventionele buizenleggers.

”Omdat het schip niet eerder is gebruikt heeft de maatschappij er kennelijk moeite mee het goed te laten functioneren volgens de opzet”, stelt de informatiewoordvoerder van opdrachtgever Statoil.

Het Noorse olieconcern rekent er desondanks nog steeds op, dat de 620 kilometer lange Europipe II overeenkomstig het schema per 1 oktober volgend jaar in bedrijf kan worden gesteld.

Overdracht

Een deel van het contract is in juli al overgedragen aan EMC, concurrent van Allseas Marine Contractors.

Die begint medio oktober dit jaar ook met de aanleg van de gastransportleiding in kwestie in de Duitse sector.

Stolt Comex heeft opdracht gekregen de afgebroken leiding weer naar boven te halen en leeg te pompen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels