nieuws

Hannover ligt nu 107 minuten van Berlijn

bouwbreed

berlijn – Hannover en Berlijn liggen per spoor voortaan nog maar 107 minuten van elkaar verwijderd. Vanuit Amsterdam is de Duitse hoofdstad in iets meer dan zes uur bereikbaar. Bondskanselier Helmut Kohl liet zich als eerste overtuigen van de snelheid waarmee de ICE-trein het nieuwe traject Hannover – Berlijn aflegt.

Met de aanleg van de geheel nieuwe verbinding via Wolfsburg en Stendal is een investering gemoeid van 5,7 miljard gulden. Tot dat bedrag behoren de 28,8 miljoen gulden voor de bescherming van een natuurgebied met de zeldzame vogel Grote Trap. Natuurbeschermingsorganisatie Nabu verdedigt zich sindsdien krampachtig tegen de kritiek dat die 28 miljoen gulden wel erg veel geld is voor welgeteld dertig vogels.

De Nabu had de aanleg van de hogesnelheidslijn het liefst parallel gezien aan het oude traject via Braunschweig en Maagdenburg. De natuurbeschermers van zusterorganisatie Bund grepen de opening van het traject gisteren aan om de verdere bouw van hogesnelheidslijnen ter discussie te stellen. Bund vindt dat na de bouw van het traject Hannover – Berlijn en de afronding van het trace Frankfurt – Keulen de overheid haar geld beter stoppen in het verbeteren van spoorlijnen ten behoeve van het goederenvervoer en energievriendelijke technieken.

Bij de ingebruikname van het traject Hannover – Berlijn benadrukte verkeersminister M. Wissmann dat het verbeteren van vier spoorverbindingen voor Duitsland onverminderd de hoogste prioriteit hebben.

Op de lijst staat de voortzetting van de Betuwelijn van de Nederlandse grens tot en met Keulen. Andere prioriteiten zijn Berlijn – Neurenberg, Aken – Keulen – Frankfurt en Saarbrucken – Mannheim/Kehl – Appenweier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels