nieuws

De Villa VPRO is een polemisch werk

bouwbreed

“De Villa VPRO is een polemisch werk. Maar de boodschap van deze obsessieve demonstratie komt niet over. De architecten stapelen de ene gimmick op de andere. Al deze martelende pogingen om zowel nonchalant, pluralistisch als geestig te zijn overheersen behoorlijk. Bij al die ruis verlang je terug naar architectonische stilte”, schrijft de Engelse criticus William Curtis in Archis nr. 9. Het tijdschrift laat hem en andere buitenlanders aan het woord over de Nederlandse architectuur, die zich in het buitenland mag verheugen in een grote populariteit.

Curtis laat zich bij zijn beoordeling niet verleiden door de mooie plaatjes alleen; hij gaat nauwkeurig in op de praktische kanten van diverse gebouwen en uit ook kritiek op de neiging in Nederland om te achteloos te doen over de rol van traditie en architectuurgeschiedenis.

De New Yorker Speaks kiest ook de praktijk als invalshoek. Anders dan in zijn omgeving zijn de gebouwen in Nederland geen illustraties bij een theorie. Hij waardeert deze vernieuwing van het vak vanuit de praktijk. Naar aanleiding van diverse woningbouwplannen die in het tijdschrift aan de orde komen, merkt hoofdredacteur Ole Bouman over deze praktijk overigens op dat die des te conservatiever wordt naarmate er meer vrije markt is. “In de hoogtijdagen van de stadsvernieuwing zat de klant gewoon met de architect en de rest van het bouwteam aan tafel, in de markt zijn het de bouwondernemers die hun sterke positie opsieren met een geprivilegieerd inzicht wat die ‘klant’ nu eigenlijk wenst. (…) Het is opmerkelijk dat het de architecten moeten zijn die in de woningbouw voor productdifferentiatie en afstemming op doelgroepen moeten zorgen”.

Archis, NAi/Elsevier, Rotterdam, telefoon: (0314) 349888

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels