nieuws

Brennertunnel op z’n vroegst over tien jaar

bouwbreed

wenen – Oostenrijk heeft vooralsnog geen enkele haast met de aanleg van de Brennertunnel. Volgens de Oostenrijkse minister van verkeer K. Einem zal voor de bouw van de vijftig kilometer lange tunnel op zijn vroegst over tien jaar de eerste schop de grond in gaan.

Zijn Beierse collega O. Wiesheu voorspelt een verkeersinfarct op de route naar Italie indien de goederenstroom niet binnen vier tot vijf jaar extra capaciteit krijgt. De kosten van de verbeteringswerken op het traject Munchen-Verona worden geraamd op 28 miljard gulden.

Minister Einem zegt voorlopig zijn kaarten op het spoor te zetten. De huidige spoorcapaciteit is volgens hem niet optimaal benut terwijl in het dal van de Inn goede voortgang wordt gemaakt met de verbreding van het spoor tot vier rails.

Oostenrijk wil bovendien de rollende landstraat stimuleren, waarbij vracht van de weg op het spoor wordt gebracht.

Een andere overweging van de Oostenrijkers om het rustig aan te doen met de Brennerbasistunnel is het op handen zijnde transitoverdrag tussen Zwitserland en de Europese Unie. Wenen verwacht na het akkoord jaarlijks 400.000 minder ritten over de Brenner. Ten opzichte van de huidige situatie zou dat de verkeersstroom met eenderde verminderen.

Momenteel wordt jaarlijks 23,4 miljoen ton goederen over de Brennerpasweg vervoerd. Over het spoor gaat bijna acht miljoen ton.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels