nieuws

Kortste internationale spoorlijn krijgt opknapbeurt

bouwbreed

groningen – De kleinste grensoverschrijdende spoorlijn van Nederland, de verbinding tussen Groningen en Leer (Duitsland), krijgt de langverbeide opknapbeurt. Na zeven jaar onderhandelen gaan betrokkenen de spoorbaan, die vooral in Duitsland in abominabele toestand verkeert, geschikt maken voor de gebruikelijke snelheid van 120 kilometer per uur.

Op het Duitse gedeelte van het traject, dat veel verzakkingen telt, mogen de drie treinen per dag momenteel niet sneller rijden dan 40 kilometer per uur. Goederentreinen zijn helemaal uit den boze. Het geld voor de opknapbeurt, een kleine 35 miljoen gulden, ligt al jaren klaar. Het is afkomstig van de Duitse deelstaat Nedersaksen, het ministerie van Verkeer, de provincie Groningen en de Europese Unie.

Over het jaarlijkse onderhoud aan de baan na de opknapbeurt, dat tussen de zeven ton en een miljoen gulden per jaar kost, bestond echter lang onenigheid. Nu blijkt dat Nedersaksen bereid is mee te helpen aan het onderhoud.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels