nieuws

Groningse studie: bouw vliegveld in Markermeer

bouwbreed

groningen – Niet een luchthaven voor de kust maar in de Markermeer. Dat is de beste oplossing om de luchtvaart in Nederland te kunnen laten doorgroeien. Dat blijkt uit een rapport van studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).

De studenten onderzochten vijf varianten. De eerste betreft groei van Schiphol tot honderd miljoen passagiers. Alternatief twee behelst naast deze doorgroei de bouw van een vliegveld op de Maasvlakte voor het vracht- en charterverkeer tot maximaal veertig miljoen passagiers. De derde optie is gelijk aan de ‘Maasvlakte’-variant, maar het vliegveld is dan gepland in de Flevopolder.

De ‘Markermeer’-variant bestaat uit twee delen. In een laag groei-scenario kan Schiphol volgens de studenten worden gesloten. Een nieuw te bouwen luchthaven in het Markermeer vervangt Schiphol dan. Het maximum ligt hierbij in 2055 op 130 miljoen passagiers. In een hoog groeiscenario blijft Schiphol open met een maximum aan honderd miljoen passagiers.

Optie vijf heeft betrekking op het plan voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zo’n dertig kilometer uit de Nederlandse kust. In dit geval kunnen meer dan tweehonderd miljoen passagiers op een locatie worden verwerkt. De luchtvaart kan in deze variant ongehinderd doorgroeien.

Volgens de studenten is de ‘Markermeer’-variant de beste, omdat deze mogelijkheid zowel de lage als de hoge groei in een keer opvangt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels