nieuws

Rijkswaterstaat beproeft dynamische rijstrookindeling

bouwbreed

den haag – De directie Zuid-Holland van Rijkswaterstaat gaat in september een proef nemen met de uitbreiding van de capaciteit van rijkswegen. Dit gebeurt door wegen met twee rijstroken tijdelijk, al naar gelang de behoefte, om te bouwen naar drie rijstroken. Bij grote verkeersdrukte wordt in dit systeem, de dynamische rijstrookindeling, de capaciteit van de weg daardoor met ongeveer 50% uitgebreid.

De proef wordt genomen in het kader van het innovatieproject Wegen naar de Toekomst. Voor dat project zijn meer dan 200 ideeen ingediend door onder meer de wegenbouw zelf. In april vorig jaar lanceerde NVWB-Oost voorzitter Verhoeve al dit idee, waarvoor nu dus een proef wordt genomen. Die rekende toen voor dat op een rijbaan met een profiel van 11 meter ruimte is voor twee rijstroken van 3 meter, 1 van 2,5 meter en een vluchtstrook van dezelfde breedte.

De stap-voor-stap ombouw gebeurt door middel van lichtstralen die de witte belijning vervangen. De proef beperkt zich nog tot een dynamische wisselstrook, waarbij de vluchtstrook met dezelfde techniek wordt omgezet in een derde rijstrook.

Of de nieuwe techniek ook daadwerkelijk op korte termijn kan worden toegepast, hangt af van een aantal zaken. Onder andere speelt zoals gebruikelijk geld een rol. Maar ook juridische aspecten moeten worden bestudeerd. Wie is bijvoorbeeld aansprakelijk als een automobilist een ongeval veroorzaakt op het moment dat de wegmarkering verandert.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels