nieuws

Kobelco-Dieseko combinatie trilt damwandkuip rond brugpijlers

bouwbreed

De oude Kamper Stadsbrug over de IJssel wordt vervangen. In december 1999 zullen de IJsselkade in Kampen en de gemeente IJsselmuiden weer door een nieuwe brug verbonden zijn. Bouwcombinatie Ballast Nedam – Hollandia BV voert de bouwwerkzaamheden uit. Voor het langzame verkeer is inmiddels een 250 meter lange noodbrug met hefgedeelte geslagen. Voor de eerste heiwerkzaamheden ter voorbereiding van het sloopwerk van de pijlers heeft Sterk Heiwerken uit Drachten een nieuwe 80 tons Kobelco met PVE 52M trilblok van Dieseko ingezet.

Alles wat zich aan fundering van de oude Stadsbrug onder IJsselniveau bevindt moet worden verwijderd. Niet alleen de gemetselde pijlers worden gesloopt, ook de houten paalfundering van de 5 pijlers en twee landhoofden dienen te worden getrokken. In opdracht van de gemeente Kampen gebeurt het slopen binnen een gesloten kuip. Hiervoor worden door Sterk Heiwerken vanaf pontons 6 ton zware en circa 25 meter lange damwandprofielen, type BZ 42, rond de pijlers ingetrild. Per kuip is ongeveer 40 tot 70 strekkende meter damwandscherm nodig. Sterk gaat met twee heistellingen werken. Een daarvan is een gloednieuwe combinatie van Kobelco BM700-C 80 tons rupskraan met PVE 52M Dieseko trilblok.

Met de aankoop van de Kobelco Heavy Duty BM700-c die op de Bauma zijn premiere beleefde, zorgde Sterk Heiwerken onlangs voor een Nederlandse primeur. In een groep van vier kranen was dit tevens de eerste levering van dit Kobelco kraanmodel in Europa.

De BM700-C is speciaal voor funderingswerk ontwikkeld. De kraan heeft een life-time gesmeerde onderwagen en is uitgerust met krachtige lieren (17 t voor hoofd- en hulplier). Voor de aandrijving zorgt een Mitsubishi 6D22T watergekoelde turbo dieselmotor met directe inspuiting. De standaard machine-uitvoering heeft een 61 meter lange giek met beweegbare jib.

Sterk Heiwerken koos voor een 42,7 meter lange giek en twee extra lieren van respectievelijk 5 en 8 ton reep. Ten behoeve van de aandrijving van een boorunit is bovendien een extra hydrauliekuitgang bijgeplaatst.

In deze door importeur HD Cranes, Moerdijk, geimporteerde Japanse machine is een eveneens gloednieuw Dieseko trilblok gehangen. Voor het trillen van de 25 meter lange damwandprofielen is gekozen voor het type PVE 52M dat onlangs nog op de TKD in Wezep is geintroduceerd. Dit blok is een aanvulling op de PVE 50M, maar is niet met 8, maar slechts met 4 excentergewichten uitgerust. Hierdoor bereikt de PVE52M overigens een veel grotere amplitude bij een maximum toerental van 1700 tpm.

De geproduceerde slagkracht bedraagt maximaal 165 ton (1650 kN). Het trilgewicht van de 52M inclusief klem bedraagt 6500 kg. Het maximale olievolume ligt rond de 650 l/min. Als krachtbron voor dit blok heeft Dieseko gekozen voor een PVE power-unit model 700. Dit hydraulisch aggregaat heeft een geinstalleerd vermogen van 560 kW/750 pk dat wordt geleverd door een Volvo TAD 1631 dieselmotor.

Aan de giek van een nieuwe Kobelco rupskraan van het type BM700-C trilt een Dieseko trilblok PVE 52 VM stalen damwandprofielen langs een pijler diep de IJsselbodem in. De vijf oude pijlers van de Kamper Stadsbrug worden binnen afzonderlijke gesloten kuipen ontmanteld. De werkzaamheden worden door Sterk Heiwerken uitgevoerd vanaf een drijvend ponton. Foto: Schinkel IJsselmuiden

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels