nieuws

De beste verkeersgegevens komen uit rijdende voertuigen

bouwbreed

hilversum – Het verzamelen van gegevens over plaats en snelheid vanuit rijdende voertuigen kan mogelijk een bijdrage leveren aan bestrijden van files. Rijkswaterstaat laat een demonstratieproject uitvoeren om er achter te komen of dat echt zo is.

Het project wordt uitgevoerd door Peek Traffic BV. Het bedrijf uit Hilversum gaat in een aantal personenauto’s een boordcomputer, een mobiele communicatie (GSM) en plaatsbepaling (BPS) inbouwen. De boordcomputer verzamelt de plaats- en snelheidsinformatie. De GSM stuurt die naar de centrale. Deze informatie, ook wel Floating Car Data genoemd, wordt vertaald naar een actueel beeld van de verkeersstromen. Door slechts enkele procenten van het totaal aantal voertuigen in een te onderzoeken gebied met zo een systeem uit te rusten kan toch een betrouwbaar beeld ontstaan.

Het verzamelen van verkeersgegevens met rijdende auto’s heeft voordelen ten opzichte van conventionele systemen. Het is overal toepasbaar en vergt geen uitgebreide infrastructuur. Dit door Rijkswaterstaat gekozen systeem is strikt anoniem. Het is namelijk niet mogelijk individuele voertuigen of berijders te volgen. Floating Car Data zou echter wel uitgebreid kunnen worden, waardoor voertuigen wel gelokaliseerd kunnen worden. Dat kan van belang zijn voor nood- en hulpdiensten.

Een anoniem werkend systeem en voertuiglokalisatie lijkt in tegen spraak, maar is dat volgens Pim de Jong van Peek Traffic niet. Als de automobilist instapt en gaat rijden, dan begint ook het doorsturen van gegevens naar de centrale over plaats en snelheid. Voor het verzenden wordt aan de verzendinstallatie een pseudocode toegekend die elke dag anders is. In de centrale is dus niet vast te stellen waar welke auto zich bevindt.

De uitbreiding van het systeem met voertuiglokalisatie is nog niet uitgewerkt. In de auto zou dan een noodknop komen. De bestuurder kan die – uit vrije wil – indrukken. Daarmee zou een bericht doorgestuurd kunnen worden dat vergezeld gaat van de plaatsgegevens van een specifieke auto. Ook zou aangegeven kunnen worden wat de reden is van het indrukken van de noodknop, bijvoorbeeld een suikerzieke is onwel door gebrek aan medicijn. De techniek voor zo’n uitbreiding is er. Peek Traffic wacht met uitwerken op vraag uit de markt.

Overigens zegt De Jong begrepen te hebben dat het systeem dat Peek Traffic nu voor de proef van Rijkswaterstaat gaat gebruiken verkozen is vanwege de goede voorzieningen om de anonimiteit te garanderen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels