nieuws

Aluminium dakbanen op grote hoogte gesneden

bouwbreed

enschede – Drie immense zeecontainers staan op elkaar gestapeld voor sporthal Diekman in Enschede. De bovenste staat dertig meter boven de grond en bevat een mobiele profielwals waarmee aluminium dakdelen, ‘KAL-ZIP-banen’, op maat worden gesneden. Een lopende band schuift het materiaal vervolgens naar buiten.

“We maken wel eens vaker dakdelen op een bouwplaats”, vertelt Frans Luyendijk, uitvoerder van Hafkon uit Maassluis, “maar op deze hoogte werken we normaal niet. We doen het alleen omdat het hier niet anders kan, vanwege een gebrek aan opslagruimte.”

De bovenste container staat aan de voor- en achterkant open. Gezien vanaf het dak van de sporthal oogt de container als de doos waarin een goochelaar zijn assistente laat verdwijnen. Illusionisten komen er in Enschede niet aan te pas, maar toch lijkt het bouwproces een beetje op goochelen. Aan de achterkant van de container schuift een gladde strook aluminium naar binnen, aan de voorkant komt hij er voorzien van profielen en op maat afgesneden weer uit.

De binnenkant van de container onthult het geheim van de ‘goocheltruc’. Het oogt er als een kleine werkplaats met in het midden een lopende band en een bedieningspaneel. Dit is de mobiele walsinstallatie die de profielen in het aluminium perst en het vervolgens afsnijdt in stroken van 70 meter lengte. Daarna worden ze via een transportband op het dak geschoven, waar bouwvakkers ze op stapels leggen.

De nieuwe sporthal verrijst vlak naast het oude FC Twente Stadion. De hal heeft een opervlakte van 60 x 48 meter en is ontworpen door architectenbureau Leijh Kappelhoff Seckel uit Hengelo. De bouw begon december vorig jaar; in november zal het gebouw in gebruik worden genomen. In het dak worden 207 aluminiumstroken verwerkt. Hieraan werken zeven bouwvakkers. Als alle stroken op hun plaats liggen komt er een lasser om het dak af te werken. “We zijn er een week of drie mee bezig”, geeft Frans Luyendijk aan.

Waterpas

Omdat op de bouwplaats geen ruimte is voor opslag van de KAL-ZIP-banen, is de profielwals op dezelfde hoogte geplaatst als het dak. “We zijn een halve dag bezig geweest om die containers te plaatsen. Ze moesten precies waterpas staan. Die machine trilt en als de containers verkeerd worden geplaatst, flikkeren ze bij de eerste de beste windvlaag onderste boven.”

Om dit te voorkomen is de onderste container bovendien voorzien van een tegenwicht van 10 ton, hetzelfde gewicht als de profielwals. “Verder hebben we geen extra veiligheidsmaatregelen genomen”, zegt Frans Luyendijk. Hij wijst op de netten die rond het dak zijn bevestigd. “Dat zijn de normale maatregelen die we altijd nemen om de kans op ongelukken te verkleinen. Afgezien van die drie containers en de walsinstallatie is het eigenlijk een heel gewone bouwplaats.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels