nieuws

Herman Roelofs heeft neus voor zaken

bouwbreed

den ham – Eigenlijk wilde Herman Roelofs piloot worden, maar bij de luchtmacht werd hij afgekeurd op zijn ogen. Toch heeft hij een goede kijk op zaken. De wegenbouwer uit Den Ham blijkt over de beste ondernemersvisie te beschikken. Een interview met een klantvriendelijke ondernemer die sterk hecht aan normen en waarden.

De bijbehorende trofee voor de beste ondernemersvisie heeft Roelofs niet bij de hand. De onderscheiding staat nu nog thuis in de hal, maar zal nog deze zomer te bewonderen zijn in de dan opgeleverde nieuwbouw iets buiten het Overijsselse dorpje Den Ham.

De algemeen directeur noemt de onderscheiding “prachtig mooi, een erkenning voor onze inspanningen”, maar hij blijft nuchter onder het succes. “We moeten maar gewoon laten zien dat we het waard zijn.” Het juryrapport heeft hij niet onder ogen gehad, maar hij weet dat de jury hem als “een sterke speler op een keiharde markt” typeerde. Hij geniet er zichtbaar van.

Het centrale motto van de jaarlijkse bov-competitie was dit keer ‘klant en visie’. Roelofs praat over klantvriendelijkheid als iets vanzelfsprekends. “Al vanaf het begin in 1960 was bij ons de klant koning. We hadden alle tijd voor ze, een glaasje bier, een relatiegeschenk. Het kost zo weinig, maar je krijgt er veel voor terug, of niet? Klantvriendelijkheid zit ons in deze streek misschien gewoon in de genen.”

Totaalpakket

De wegenbouwer onderscheidde zich van de overige negentien finalisten door een niet alledaagse visie. In Roelofs optiek zijn er twee soorten klanten, want ook zijn eigen medewerkers ziet hij als interne klanten. “Die zijn verreweg het belangrijkst. Onze mensen zijn onze dagelijkse vertegenwoordigers, die moet je goed aansturen. Tevreden medewerkers zorgen dan weer voor tevreden klanten.” De cijfers spreken boekdelen. De wegenbouwer behaalde vorig jaar een omzet van ruim zestig miljoen gulden. Dit jaar voorziet de gepensioneerde algemeen directeur (66) een stijging naar tweeenzeventig miljoen gulden. “Als je je mensen ruimte geeft, met duidelijke randvoorwaarden en vertrouwen, dan kunnen ze veel. We formuleren duidelijke doelstellingen en heldere randvoorwaarden en als ze binnen de normen en waarden blijven, mogen ze hun eigen plafond invullen. Dat werkt mooi.”

Het krijgen van goed gekwalificeerd personeel is dan ook geen probleem. “Deze week hebben we drie hts’ers aangenomen. Ze krijgen hier de kans om zich te ontwikkelen in vakmanschap en managementkwaliteit.”

Roelofs hecht sterk aan normen en waarden. “Wegenbouwers zijn van huis uit gebruikt in concurrentie. Daar werd wel eens mee gesjoemeld. Ons bedrijf is een ontwerpende wegenbouwer dat een totaalpakket aanbiedt. We stellen voor opdrachtgevers een bouwteam samen en bieden onderhoudscontracten aan. Daardoor moeten we al bij de aanleg de beste kwaliteit leveren. Deze werkwijze is beter, sneller en goedkoper. Ook onze opdrachtgevers beginnen dat steeds meer te merken.”

De enthousiaste algemeen directeur is zijn branchegenoten steeds een kwaliteitsstap voor. Als eerste wegenbouwer werd het bedrijf in acht jaar geleden ISO 9001 gecertificeerd. Sinds vorig jaar beschikt het ook over de hoogste kwaliteitsonderscheiding, het IQRS-certificaat (International Quality Rating System-niveau acht), een geintegreerd meetsysteem. Achttien elementen van de totale bedrijfsvoering zijn onder de loep genomen, waaronder klanttevredenheid en de doelmatigheid van de werkzaamheden. “Meten is weten”, zal Roelofs tijdens het gesprek met regelmaat herhalen.

Glashelder

Momenteel wordt hard gewerkt aan de invoering van informatie- en communicatietechnologie (ICT). “Alle informatie moet bij iedereen snel, glashelder en compleet zijn. Met een digitaal communicatiesysteem sturen we mensen, werk en geld aan en beheersen we alle processen in het bedrijf. Daarbij kunnen we gelijk zien waar we foutjes maken”.

Aanvankelijk werd ICT in de bouwbranche met scepsis ontvangen, weet Roelofs nog. “ICT was meer wat voor Albert Heijn of een autofabriek, maar zeker niet voor de wegenbouw met verkeer en slecht weer. Dat blijkt dus wel het geval, alleen de moeilijkheidsfactor is groter. We doen het omdat we denken dat het op termijn meer winst oplevert. Als je iets goed wilt maken, heb je goed gereedschap nodig. ICT zie ik als een goed hulpmiddel. Maar de mensen moeten het uiteindelijk doen. De theorie is niet zo moeilijk, maar de omslag naar de praktijk.”

Paarden

Voor Roelofs, die bijna veertig jaar geleden met een zandauto, begon, is zijn werk zijn hobby. Momenteel richt hij zich op de splitsing van de vier bedrijfsactiviteiten: wegenbouw, zandwinning, projectontwikkeling en het fokken van paarden voor de springsport. Laatstgenoemde activiteit is een goed voorbeeld van hoe Roelofs omgaat met de mogelijkheden die zich voordoen en die tegelijkertijd zijn succes verklaren. Op de aangekochte, niet gebruikte gronden voor de zandwinning liet hij paarden grazen en zo belandde hij in de paardenfokkerij. In deze tak van sport vormen oude Groninger stammen de basis. “De uitdaging is of je met het fokken net zo hard in kwaliteit vooruit kunt gaan.” En ook daarvoor geldt dat Roelofs de gegevens over het beeldscherm wil zien lopen.

Tevens zal hij zich ook over zijn opvolging moeten buigen. Medio 2000 hoopt hij dat geregeld te hebben. “Maar er brandt niets” voegt hij er direct aan toe. Wat hij daarna zal gaan doen? “Ik wil als adviseur aan het bedrijf verbonden blijven en een beetje handelen in onroerend goed, dat heb ik mijn hele leven al gedaan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels