nieuws

Zweefbaan profiteert van nostalgisch imago

bouwbreed

De val van de zweeftrein in het riviertje de Wupper is in Duitsland weer van de voorpagina’s verdrongen. Ondanks de grote publicitaire ophef, heeft nauwelijks een krant aan het ongeval een commentaar gewijd. Hoe anders laaien de emoties op als een gewone trein, beter nog een technische uitgekiende hogesnelheidstrein, ten prooi valt aan het ongeluk.

De zweeftrein in Wuppertal profiteert momenteel van haar nostalgisch imago. Keizer Wilhelm de tweede gleed begin deze eeuw al vorstelijk over de toen nog stinkend vuile Wupper. De keizerlijke wagen kan afgehuurd worden voor feestelijke partijtjes en is een toeristische attractie van formaat. Hoewel, nu even niet.

In 1950 koos circus Althoff bij binnenkomst in Wuppertal het vervoersmiddel uit om de jonge olifant Tuffi de stad en het publiek te tonen. Halverwege de tocht sprong het dier in paniek de Wupper in, raakte licht geblesseerd maar haalde over de hele wereld de krantenkoppen. Het zuivelconcern Tuffi Campina – waarin Campina Melkunie het meerderheidsbelang heeft – is genoemd naar deze olifant.

Werkdruk

Ondanks de populariteit van de zweeftrein, is allereerst de vraag aan de orde naar de oorzaak van het ongeval. Actiegroep Red de Zweeftrein heeft het antwoord klaar en wijst op de geweldige tijdsdruk waaronder in de weekends stukje bij beetje de complete 13,3 kilometer lange constructie wordt vervangen.

In haar kritiek staat de actiegroep niet alleen. Ook de werknemers van het staalbedrijf dat de zweefbaan renoveert, klagen over hoge werkdruk. De Remscheider General Anzeiger tekent uit de mond van Matthias Krettek op: “In de nacht van zondag op maandag heerst altijd hectiek op de bouwplaats van de zweefbaan. Ook afgelopen weekeinde weer. Iedereen kijkt naar de klok. Tenslotte wil je geen straf oplopen wegens het overschrijden van de afgesproken tijd.”

Op de ongeluksdag hield de staalfirma om ongeveer kwart over vijf het werk voor gezien. Daarna hadden het onafhankelijke ingenieursbedrijf en vervolgens de Stadtwerke nog krap enkele tientallen minuten om in de duisternis het traject te controleren. Om kwart voor zes, het voertuig vertrok met tien minuten vertraging, voltrok het drama zich en stortte de zweeftrein in de Wupper. De enkele jaren geleden nog gebruikelijke testrit na herstelwerkzaamheden had het zware ongeval kunnen voorkomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels