nieuws

‘Truckmixerchauffeur is heel aantrekkelijk beroep’

bouwbreed

“Truckmixerchauffeur is eigenlijk een heel aantrekkelijk beroep. De arbeidsvoorwaarden zijn goed en de mensen hebben er bewondering voor.” Dat zegt Edwin Mokkenstorm, chauffeur in opleiding bij de betonmortelcentrale te Katwijk van Mebin BV. Hij is een van de eerste zes leerlingen die naar verwachting eind april hun diploma krijgen.

Edwin heeft altijd al chauffeur willen worden. Van jongs af aan heeft zijn vader hem meegenomen. Hij heeft spelenderwijs met het vak kennisgemaakt. Zijn ideaal is een grote vrachtwagencombinatie ‘met de vlam in de pijp’. Maar hij is ook realist. Hij wil graag voldoende geld en tijd overhouden voor zijn hobby, motorrijden. Daarom heeft Edwin ingestemd, toen hem werd gevraagd of hij deel wilde nemen aan de opleiding tot truckmixerchauffeur. “Eigenlijk is dit beter dan gewoon chauffeur”, vindt hij. “Het verdient goed, ik heb aardige collega’s, het is leuk werk. Ik zou nog wel toeters, schijnwerpers en zwaailampen op de truck willen hebben, maar dat mag niet. Het zou wel functioneel zijn, bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg bij een onverlichte bouwplaats.”

De vestiging van Mebin te Katwijk heeft vijf chauffeurs in vaste dienst. Er zijn zes wagens, waaronder een mixer met een betonpomp. Edwin rijdt alleen op de oudste truck, een dertien jaar oude MAN. “Hij is niet goed schoon meer te krijgen, want hij is veel door uitzendkrachten gebruikt.” Edwin hoopt binnenkort op een nieuwere truck te mogen rijden. Een dag per week gaat hij naar de streekschool, voor het behalen van het chauffeursdiploma. Nu rijdt hij nog met een ontheffing.

Kans op kantelen

Een truckmixerchauffeur rijdt over het algemeen korte ritten. Edwin doet dat heel rustig en weloverwogen. “Je hebt wel haast, maar je maakt nooit haast”, merkt hij op. Wat dat betreft bevalt het beroep van truckmixerchauffeur hem veel beter dan dat van chauffeur op een pakketdienst. Hij heeft een tijdje als bode gereden. Dat leverde veel stress op, het stilstaan in de file en daarna altijd te laat zijn voor het afleveren van de pakketten. Als truckmixerchauffeur overkomt hem dat niet meer.

Hard rijden met een truckmixer is niet aan te raden. Het zwaartepunt ligt vrij hoog en er bestaat dus een kans, dat de wagen zou kantelen. Leeg is dat gevaar minder, maar ook dan rijdt Edwin rustig door de bocht.

Een chauffeur moet het een en ander weten van zijn lading. Bij de opleiding hoort een kennismaking met beton. Op de bon van de mengmeester ziet hij wat voor betonmortel hij in de mixer heeft. “Het is het leukst om bij particulieren te leveren. Dan moet ik ook optreden als adviseur. Een aannemer bepaalt zelf hoe hij stort. Ik ben dan ‘de ogen van de centrale’. Ik moet het bijvoorbeeld melden als er gestort wordt in volgeregende bakken”, aldus Edwin.

Er mag namelijk geen water aan de mortel worden toegevoegd. Hij let op of de kubel niet over de mixer heen zwaait, pakt hem aan, legt hem neer en vult de kubel met beton. Dat hoort bij het werk van de truckmixerchauffeur. Edwin doet het met een vanzelfsprekendheid, alsof hij al jaren in het vak zit.

Regelmatige werktijden

De bedrijfsdirecteur van de vestiging Katwijk van Mebin BV, ing. M.J. Dorsteen, is bijzonder tevreden met de jonge truckmixerchauffeur. “De gemiddelde leeftijd van de chauffeurs hier is ca. 45 jaar. Veel van hen zijn op wat oudere leeftijd ingestroomd. Ze willen regelmatige werktijden en dichter bij huis blijven”, aldus Dorsteen. “De werktijden zijn flexibel, te beginnen tussen 5 en 8 uur ’s ochtends. Een chauffeur kan bijvoorbeeld 4 dagen van 9 uur werken en de vijfde dag voor zijn kinderen zorgen. Dat gebeurt hier nog niet, maar het kan.”

Als enige nadeel van het beroep noemt Dorsteen het lawaai, op de centrale en de bouwplaats. “Maar daarvoor hebben we speciale oorbeschermers, die een deel van het geluid filteren, zodat het wel mogelijk is een gesprek te verstaan.” Edwin gebruikt ze nog niet. Een ander nadeel is, dat de chauffeurs tegenwoordig geen overgebleven mortel meer kunnen verkopen. Er wordt meer nauwkeurig afgeroepen, en het restbeton wordt gerecycleerd.

Nieuwe opleiding

De opleiding die Edwin volgt is nieuw. Het is een initiatief van de Vereniging van Ondernemingen van Betonmortelfabrikanten in Nederland (VOBN) te Driebergen. Een jaar geleden heeft de VOBN een overeenkomst gesloten met de Stichting Vakopleiding Transport en Logistiek (SVT en L). Het is een opleiding volgens de methode van de beroepsbegeleidende leerweg, in het kader van de WEB (voorheen het leerlingwezen). De kosten van de opleiding worden gesubsidieerd door het Sociaal Fonds voor de Mortel- en Morteltransportondernemingen, met uitzondering van de verletkosten.

De leerlingen kunnen in het tweede halfjaar van de opleiding Chauffeur Goederenvervoer (CGV) kiezen voor de specialisatie truckmixerchauffeur. Zij worden geplaatst in leerbedrijven, op basis van een overeenkomst volgens de CAO voor de Mortel- en Morteltransportondernemingen. De opleiding biedt plaats aan 15 leerlingen en zal jaarlijks worden herhaald. Op die manier hoopt de VOBN het dreigende tekort aan truckmixerchauffeurs het hoofd te bieden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels