nieuws

Projectonwikkelaars krijgen meer kansen in Eindhoven

bouwbreed

De Eindhovense portefeuille Stedelijk Beheer en Ruimtelijke Ordening was jarenlang in handen van PvdA’er N. van der Spek. Voor de komende vier jaar waait er een liberale wind door de stad. De man op de post Stedelijk Beheer en Ruimtelijke Ordening is VVD’er F. Backhuijs. Van der Spek verwacht dat projectontwikkelaars meer kansen krijgen in Eindhoven.

De behoefte om in Eindhoven een andere koers te varen, is er volgens Van der Spek niet. “De politieke wisseling houdt niet in dat het vorige beleid niet goed was. Het zijn de college-onderhandelingen geweest die noopten dat ik afstand deed van Stedelijk Beheer en Ruimtelijke Ordening en een VVD’er die portefeuille kreeg.”

Van der Spek (nu Onderwijs, Welzijn, Cultuur en Gezondheidszorg) verwacht dat marktpartijen meer ruimte zullen krijgen. “Als sociaal-democraat heb ik hiertoe al voorzichtige stappen gezet. Maar ik denk dat marktpartijen als projectontwikkelaars onder Backhuijs meer bij de plannen van de gemeente betrokken worden. En niet alleen ‘de stenen op elkaar stapelen’.”

Een week zit VVD’er Backhuijs op zijn nieuwe functie. Te kort, vindt hij, om duidelijk het verschil aan te geven tussen zijn beleid en dat van zijn voorganger Van der Spek.

Bedrijventerreinen

Wel noemt hij als speerpunt waar hij zich de komende jaren op zal richten de West-Corridor: het gebied dat loopt van de vliegbasis Eindhoven naar het centrum. “Het project is te vergelijken met de Kop van Zuid in Rotterdam,” meent Backhuijs. “Dit project gaat mede het gezicht van Eindhoven bepalen. Het is een groot plan waar de Vinex-locatie Meerhoven in zit, zo’n 200 hectare bedrijventerrein en waar als ‘rode draad’ de HOV-lijn loopt.”

Een ander issue waar het college zich sterk voor maakt zijn de bedrijventerreinen. In het ‘Program van Samenwerking’ (een nota van de fracties PvdA, CDA en VVD) wordt kenbaar gemaakt dat de huidige bedrijventerreinen ontoereikend zijn. “Er moet meer gestapeld gebouwd worden op de huidige en nieuwe terreinen. Bovendien beslaan de parkeerplaatsen vaak te veel ruimte. Parkeren moet veel meer boven- of ondergronds gebeuren. Ook wordt het aantal bedrijventerreinen uitgebreid om aan de vraag te voldoen”, meent Backhuijs.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels