nieuws

Niet veel speling bij vervoer Dintelhavenbrug

bouwbreed

“Op de grens van het toelaatbare.” Dat zegt ir. P.A.H. Kortekaas, project manager bij Smit Maritime Contractors BV te Rotterdam, over het vervoer van de nieuwe spoorbrug over de Dintelhaven. Gisteren werd hij naar zijn bestemming gevaren.

Het was een operatie in de orde van grootte van het vervoer van de Tweede Brienenoordbrug. “Die ging op twee pontons, de Dintelhavenbrug op een ponton”, aldus Kortekaas. “Bij het plaatsen van de 286 meter lange brug op de pijlers is er slechts een halve meter speling. Dat is niet veel.”

Bij het vervoer werd de Dintelhavenbrug met een ballastsysteem in evenwicht gehouden. De capaciteit van dat systeem was hoog, niet minder dan 1500 kubieke meter per uur. Tijdens springtij werd de constructie op twee zware pontons van elk 90 bij 30 meter gereden en daarna overgenomen door een enkel nog groter ponton, de Smitbarge. Takmarine, onderdeel van Smit International, voerde de operatie uit. Daarbij moest niet alleen rekening gehouden worden met het getij, maar ook met de stuwing van het water rondom de pontons. Er waren voortdurend sleepboten aanwezig om te assisteren. De wind mocht niet harder worden dan 8 Beaufort.

De Dintelhavenbrug vervangt de oude enkelspoors vakwerkbrug. Hij is ongeveer 18 meter breed en biedt ruimte aan twee sporen. Architect Paul van de Ree van Holland Railconsult zorgde voor een slanke vormgeving. “Er is veel aandacht aan het ontwerp besteed, het is een goed ogende brug”, vindt Kortekaas.

De stalen constructie is in delen aangevoerd en op de zuidoever van de Dintelhaven in elkaar gezet. Het is een vollewandligger met verstijfde staafboog, waarbij het dek is opgehangen aan dertig tuikabels. De spoorbrug is de eerste in Nederland met een doorgaand ballastbed. NS Railinfrabeheer verwacht daarvan minder lawaai en minder onderhoud. Het spoor maakt deel uit van de Betuweroute en het zal in de toekomst dan ook druk bereden worden.

Het vervoer van de Dintelhavenspoorbrug. Lantaarnpalen en bomen moesten worden verwijderd om de 286 meter lange constructie op zijn plaats te kunnen draaien. Foto: Ton Borsboom

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels