nieuws

Meerhoven leeft nog niet in Eindhoven

bouwbreed

PR-campagne moet vooral eerlijk beeld van locatie geven

“Eindhovenaren hebben nog geen warm gevoel bij Meerhoven. Zij kennen het ook nog niet, hebben er nog geen beelden bij”, zegt Monique Vermeulen, communicatie-adviseur bij de gemeente Eindhoven en verantwoordelijk voor de communicatie van de Vinex-locatie. Eerlijke voorlichting, daar gaat het volgens haar om. “Niemand is er bij gebaat als wij iets roepen dat achteraf niet haalbaar blijkt of gewoon niet waar is. Dan heb je misschien op de korte termijn succes maar in een latere fase keert het toch tegen je.”

De eerste echte publiekspresentaties van de Vinex-locatie zijn achter de rug. Naast een groots opgezet informatiebulletin dat huis aan huis is verspreid, was er de afgelopen dagen de presentatie van de eerste woningontwerpen tijdens de beurs ‘Huizen, Kopen en Bouwen’. “Tot deze activiteiten speelde de ontwikkeling van Meerhoven hoofdzakelijk hier bij de gemeente intern af. Maar op een gegeven moment moet je naar buiten treden om de locatie onder de aandacht van de mensen brengen, daar gaat het uiteindelijk om”, zegt Vermeulen.

Eindhoven heeft dit jaar voor de promotie van de Vinex-locatie tussen f. 500.000 en f. 700.000 uitgetrokken. Een fors budget, beaamt de communicatie-adviseur, maar zij vindt dat wel noodzakelijk. “Het is nu eenmaal zo dat je mensen ergens voor moet interesseren, en dat kost geld.”

De rollen tussen de gemeente en de marktpartijen ING Vastgoed en de samenwerkende corporaties SSEW liggen in dat pr-traject vast. Nemen de marktpartijen de productpromotie voor hun rekening, Vermeulen en consorten hebben als taak het gebied Meerhoven te promoten.

Dobber

Daar hebben ze al een aardige dobber aan. Immers, uit onderzoek onder de bevolking vorig jaar is gebleken dat de Eindhovenaren nog nauwelijks iets weten van de locatie. Maar wat ze weten is niet zo positief. “Ze hebben er geen warm gevoel bij. Ze denken dat de locatie bij Veldhoven hoort, dat het een erg grote wijk wordt en dat er een vliegveld naast ligt. Niet erg aanlokkelijk dus. Aan de andere kant is het onze taak dat plaatje goed in te vullen. Je kunt het ook als een voordeel zien als mensen nog nauwelijks beeld hebben bij een woonlocatie. Dan kun je dat nog sturen.”

Dat sturen moet wel op een eerlijke wijze gebeuren. “We moeten gewoon vertellen hoe de wijk eruit gaat zien. Het heeft geen zin om de zaken mooier af te spiegelen dan de werkelijkheid zal worden”, zegt Vermeulen. Als voorbeeld geeft zij de ligging van vliegveld Welschap. De verwachting is dat Meerhoven geen hinder van dit vliegveld zal hebben. “Maar je kunt niet zeggen dat ze nooit een vliegtuig zullen horen. Ga je dat roepen en er vliegt er een over de wijk, dan heb je de poppen aan het dansen. Aan een gekleurd verhaal heb je helemaal niets.”

Woonmilieu

Hetzelfde geldt voor het woonmilieu van de wijk. De plannenmakers bedachten dat dit een stedelijk podium moet worden naar de Kempen, het landschap rond de locatie. “Het wordt inderdaad een stedelijke bebouwing”, legt Vermeulen uit, “niet zo dicht op elkaar als bijvoorbeeld in het centrum, maar ook weer niet zo ruim als op het platteland. Dat moet je eerlijk kunnen zeggen. Datzelfde geldt voor het groen. Uiteraard is er veel aandacht voor het groen, maar om te stellen dat het al direct een bosrijke sfeer is, is natuurlijk onzin. Het zal enige tijd duren eer er sprake is van een echt bos, dat moet voor iedereen duidelijk zijn.”

Niemand voor de gek houden en eerlijk zijn, is Vermeulens credo. De echte ambassadeurs van Meerhoven zijn

straks de eerste bewoners. “Zij maken echte reclame voor de locatie. Als zij het eenmaal naar hun zin hebben, zingt dat vanzelf rond.”

Vriendenclub

Inmiddels heeft zich al een club Vrienden van Meerhoven gevormd. Dit moet een platform worden waar potentiele bewoners met stedenbouwkundigen en architecten kunnen meedenken over de verdere invulling van de locatie. Bedoeling is dat de gemeente en de vriendenclub straks openbare discussieavonden gaan organiseren. “Hiermee proberen we iedereen bij de totstandkoming van Meerhoven te betrekken. Dat is ook belangrijk om de locatie te laten leven. Ja, dat is het goede woord. Het moet gaan leven in Eindhoven.”

Hans Ouwerkerk

Over veertien dagen aandacht voor de marktpartijen ING Vastgoed en de samenwerkende corporaties SSEW.

Communicatie-adviseur Monique Vermeulen: “We moeten gewoon vertellen hoe de wijk eruit gaat zien.”

Foto: Bert Janssen

Vinex in Uitvoering is een tweewekelijkse rubriek waarin de ontwikkeling van Meerhoven, een woningbouwlocatie bij Eindhoven, op de voet wordt gevolgd.

Eric Harms en Hans Ouwerkerk maken de rubriek in samenwerking met het projectbureau Meerhoven.

De eerste aflevering verscheen op woensdag 11 februari van dit jaar.

Meerhoven vier dagen in de picture

De gemiddelde Eindhovenaar mag dan volgens voorlichtster Monique Vermeulen nog geen warm gevoel bij Meerhoven hebben, enige belangstelling voor de Vinex-locatie is er toch wel. Dat valt te concluderen uit de reactie van de bezoeker van de zesde beurs ‘Huizen kopen en bouwen’ die afgelopen week in Eindhoven plaatsvond.

Op deze manifestatie nam de stand van Meerhoven een meer dan prominente plaats in. “Nee, je ziet hem niet over het hoofd”, aldus Edwin Prince, projectleider van de Vinex-locatie, terwijl zijn blik over de ruime beurspresentatie glijdt.

De bezoekers konden een maquette bekijken die een aardig beeld geeft van de toekomstige nieuwbouwwijk. Maar daarnaast kregen zij ook iets tastbaars mee; brochures van de eerste woningen. Voor de vrije sectorwoningen varieren de huizen in prijs van f. 260.000 tot boven f. 500.000. ING Vastgoed brengt deze woningen op de markt. De andere private partij, de samenwerkende woningcorporaties SSEW, brengt behalve vrije sector-huizen tevens het goedkopere sociale koop- en huursegment op de markt. Bezoekers die al gecharmeerd waren van de eenvoudige woningschetsen, konden zich direct inschrijven als geinteresseerde. “Zo krijgen we de concrete belangstelling voor Meerhoven in kaart”, zegt Prince. Uiteindelijk gaan de gegevens naar de makelaars, die dan de mensen officieel benaderen. “En dan kunnen de koopcontracten worden getekend, en gaan we aan de slag”, glundert de projectleider.

Foto: Bert Jansen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels