nieuws

Hoge snelheidstrein levert hoog rendement op

bouwbreed

Hoe hoger de snelheid van de trein, hoe hoger het rendement. Dat is in het kort de conclusie van Railforum, een vereniging van branches en overheden die zich met vervoer bezighouden. Zij onderzocht hogesnelheidsverbindingen met Noord-Duitsland en Scandinavie.

Investeer ruim f. 1,1 miljard in een hoge snelheidslijn die 300 kilometer per uur kan rijden en je hebt een dekkingsgraad van 135%. De exploitatiekosten komen uit op rond f. 400 miljoen per jaar, de opbrengst op ongeveer f. 525 miljoen.

Investeer je een kwart miljard meer, dan heb je een lijn die 400 kilometer per uur kan en is je dekkingsgraad 150%. De opbrengsten zijn dan f. 675 miljoen tegen jaarlijkse lasten van f. 450 miljoen.

Ga je daarentegen naar 200 kilometer per uur, dan kun je een winstgevende exploitatie vergeten. Dan lijdt je een verlies van f. 50 miljoen per jaar, zo berekent Railforum.

Logisch is dat de organisatie zich vooral bezig heeft gehouden met rail. Voor 400 kilometer per uur kom je echter al snel op de magneetzweeftrein uit, omdat van die techniek al is bewezen dat die snelheid zonder meer haalbaar is. Voor een verbinding met Berlijn via Groningen ziet Railforum veel in deze techniek mits in Duitsland de verbinding Hamburg-Berlijn eveneens als magneettrein wordt aangelegd.

Dagranden

Deze conclusies zijn gebaseerd op de toenemende vraag van vooral zakelijke reizigers naar zogenoemde dagrandverbindingen voor de middellange afstand. Dit product wordt nu door luchtvaartmaatschappijen driftig in de markt gezet.

Railforum gaat ervan uit dat als treinen nagenoeg eenzelfde reistijd (van deur tot deur) kunnen realiseren als vliegtuigen, het grensoverschrijdend railvervoer twee keer zo groot kan worden. Dat is ook precies de reden waarom in de 200 kilometer-variant de exploitatie niet rond te krijgen is.

Tevens is nodig dat het ‘treinproduct’ goed is. Zo zullen dezelfde maaltijdfaciliteiten moeten worden geboden als in vliegtuigen, zo vindt Railforum.

Bij de HSL-zuid wordt overigens in ontwerp en uitvoering al rekening gehouden met de mogelijkheid dat later magneettreinen op hetzelfde trace komen te rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels