nieuws

Geluidarme betonnen straatsteen blijkt even stil als asfalt

bouwbreed

Vier decibel minder geluid door langsrijdend verkeer. Het klinkt niet veel, maar het betekent voor omwonenden ruim de helft minder lawaai. De nieuwe Geosilent-betonstraatsteen doet wat dat betreft niet onder voor gewoon asfalt. Alleen zoab en Twinlay zijn nog iets stiller.

De geluidarme straatsteen is ontwikkeld door MBI in Veghel. Het verzoek kwam van de gemeente Son die het gemak en de uitstraling wilde van klinkers, maar de geluidsreductie van asfalt.

De MBI-steen bestaat uit een onderlaag en een slijtlaag. De onderlaag bestaat uit zand, menggranulaat, harde kalksteen en hoogovencement.

De open structuur van de slijtlaag doet een beetje aan die van zoab denken en zorgt voor de geluidsreductie. De slijtlaag bestaat uit fijn zand, hoogovencement en kleurechte natuursteen, al dan niet aangevuld met een anorganische kleurstof. Doordat de slijtlaag slechts een centimeter dik is, is overigens de kans op problemen bij gladheidsbestrijding gering. Het strooizout kan namelijk niet door de klinkers wegspoelen.

Behalve de open structuur van de slijtlaag draagt ook de vellingkant bij aan de geluidsreductie. Wie optimaal van de geluidreducerende eigenschappen van de nieuwe straatstenen wil profiteren, moet ze volgens MBI in keperverband leggen.

Metingen van raadgevend ingenieursbureau M+P bij proefvakken in enkele Brabantse gemeenten hebben inmiddels uitgewezen dat MBI het beoogde het doel heeft bereikt. Het is de eerste maal dat met een open wegverharding resultaten worden bereikt die vergelijkbaar zijn met een asfaltweg. Alleen bij snelheden van 80 kilometer per uur is zoab iets stiller. Het verschil met traditionele betonnen straatstenen bedraagt 4 tot 5 dB(A).

Bijkomend voordeel van de nieuwe straatsteen is volgens MBI dat de bestuurder van een auto wel meer geluid hoort dan op een asfaltweg. Daardoor is hij geneigd snelheid te minderen, wat een extra geluidsreductie betekent.

De kosten van een vierkante meter straat zijn volgens de fabrikant vergelijkbaar met die van asfalt en zo’n 25 procent duurder dan een gewone klinkerbestrating.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels