nieuws

Bruns en Bonke bouw ziet werk onderaannemers verbeteren Trofee als stimulans voor betere kwaliteit

bouwbreed

Onderaannemers en leveranciers stimuleren beter werk te leveren. Met dit doel heeft het in Venlo gevestigde bouwbedrijf Bruns en Bonke bouw de kwaliteitstrofee ingesteld. Deze wisseltrofee gaat jaarlijks naar de onderaannemer of leverancier die het beste werk heeft afgeleverd. “En het heeft effect”, zegt L. van Heugten, commercieel adjunct-directeur van het bouwbedrijf. “We constateren dat ze accurater zijn gaan werken.”

Het is gek maar hoe de kwaliteitstrofee van zijn onderneming er nu precies uitziet, kan Van Heugten eigenlijk niet zeggen. “Stom he? Ik zou het zo een twee drie niet kunnen schetsen.”

De trofee staat op dit moment nog bij Dakdekkersbedrijf Gielen in Tegelen. Deze onderneming wist de prijs vorig jaar in de wacht te slepen. Twaalf maanden lang mag de winnaar de trofee vervolgens koesteren. Daarna moet hij terug naar de directie van Bruns en Bonke om weer naar een nieuwe kwaliteitsondernemer te gaan.

Volgende week donderdag, 12 maart, staat het voor de vijfde keer te gebeuren. In Eindhoven heeft de officiele gebeurtenis plaats. Alle onderaannemers en leveranciers waarmee de bouwer het afgelopen jaar heeft gewerkt, zijn daarbij van de partij. Allemaal hebben ze van medewerkers van Bruns en Bonke een puntenbeoordeling gekregen.

Vervolgens zijn er vijf genomineerden, waaruit de winnaar van de kwaliteitstrofee wordt gekozen. Van Heugten: “Het is dit jaar voor het eerst dat we er een zaal voor afhuren. De voorgaande keren werd volstaan met een feestelijke uitreiking hier in de kantine. Maar het evenement is gegroeid.”

Serieus

Dat komt volgens de commercieel adjunct-directeur niet in de laatste plaats door het feit, dat de onderaannemers en leveranciers de prijs serieus nemen. “We zijn zeker, hier in de regio, de grootste bouwer. En we hebben gemerkt dat onderaannemers en leveranciers zich er graag op voorstaan dat ze voor ons werken.” Als je dan ook nog eens een prijs krijgt, is dat helemaal een bevestiging van je kwaliteiten, zo is de algemene mening volgens Van Heugten. Verder blijkt dat diegene die de prijs eenmaal in de wacht heeft gesleept, er alles aan doet om de volgende keer in elk geval bij de top vijf te behoren. “Ze willen geen gezichtsverlies lijden, he”, zegt Van Heugten.

Waarde

Het idee om een kwaliteitstrofee in het leven te roepen is in 1993 ontstaan. “We wilden op een of andere manier laten merken dat we waarde hechten aan het werk van de onderaannemers. Op die manier hoopten we ook een wisselwerking tot stand te brengen. Dat zij het weer leuk vinden om voor ons te werken. En dat is wel gelukt, denken wij.”

Bruns en Bonke, met een jaaromzet van f. 110 miljoen en vestigingen in Hengelo, Kerkrade , Eindhoven en Monchengladbach, heeft zelf zo’n 240 medewerkers in dienst. “Wanneer we grotere projecten aannemen schakelen we onderaannemers in. We leunen dus misschien wat zwaarder op onderaannemers dan andere bedrijven. Dat houdt direct in dat we dus ook wat aan kwaliteit vragen.”

Lijst

De onderneming, die een volledige dochter is van Janssen de Jong Groep in Son en Breugel, hanteert een lijst met onderaannemers waar de diverse vestigingen mee werken. Voordat een onderaannemer op die lijst komt, wordt het bedrijf gecheckt via het keuringssysteem. Dit systeem is een voortvloeisel van het kwaliteitsboek dat Bruns en Bonke heeft moeten schrijven om een Iso-certificaat te bemachtigen. “Sinds 1996 zijn we gecertificeerd. We moeten concluderen dat we over de resultaten daarvan tevreden zijn.”

Evaluatie

Ieder project wordt, zoals het handboek voorschrijft, geevalueerd. Daarbij komt ook het werk van de onderaannemer en leverancier aan de orde. Zowel negatieve als positieve zaken worden vervolgens op een formulier vermeld en door de uitvoerder en de onderaannemer ondertekend. Mochten er zeer negatieve zaken op het formulier staan, dan wordt de onderaannemer voor een gesprek uitgenodigd. Beide partijen ervaren deze werkwijze als prettig. In de praktijk is het nog niet voorgekomen dat onderaannemers in groten getale al op het matje zijn geroepen. Zo’n gesprek kan eventuele wederzijdse ergernissen wegnemen. En dat komt de kwaliteit van het werk weer ten goede.”

Kwaliteit. Het woord valt in het gesprek met Van Heugten met enige regelmaat. Niet zo vreemd, vindt de commercieel adjunct-directeur, omdat vooral de consument dat ook eist. “Bij de oplevering van een woning mogen bijvoorbeeld maximaal tien punten worden geconstateerd. Dat is echt het maximum. Door middel van een vooroplevering proberen we zelfs dat aantal nog te verminderen, maar het blijft natuurlijk voor een deel handwerk. De consument moet tevreden zijn op het moment dat hij de sleutel krijgt. Daar gaat het om.”

Liefde

Van Heugten geeft toe dat het in sommige gevallen niet meevalt om de gewenste kwaliteitsnorm te halen. Oorzaken zijn dat bij een aantal de liefde voor het vak van bouwvakker ontbreekt. “Je ziet al aan de manier hoe iemand met zijn gereedschap omgaat, of hij van z’n vak houdt. En dat neemt af. Daarbij komt ook nog eens de uitstroom van bouwvakkers die toch nog steeds niet is gestopt. Dan moet je alle middelen aangrijpen om iemand z’n best te laten doen. En als dat dan een kwaliteitstrofee is? Als je daarmee bereikt dat iemand het vak leuker gaat vinden, juist omdat hij beter zijn best doet, slaag je helemaal in de opzet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels