nieuws

Materialen ’s avonds bestellen via Internet

bouwbreed

Het hoeft geen enkel probleem te zijn om ’s avonds bouwmaterialen te bestellen via het ‘openbare’ Internet. Voorwaarde is, dat de bouwmaterialenhandelaren op het net aanwezig zijn. Dat kan bijvoorbeeld met het Klanten Order informatie Systeem (KOS) van Diheco Software BV te Gouda. Daarmee kan een handelaar zijn klanten 24 uur per dag bedienen.

Internet gaat de telefoon en fax verdringen bij het bestellen en afroepen van bouwmaterialen. Dat verwacht A.J.E. van Empelen, commercieel directeur van Diheco Software. “Bij het afsluiten van grotere raamcontracten hoort persoonlijk, ‘face to face’-contact. Dat zal niet verdwijnen.

Maar het bestellen van bouwmaterialen en het afroepen van orders gaat in de toekomst via Internet, in de vorm van elektronische berichten met een EDI-structuur”, aldus Van Empelen.

Het grote voordeel van elektronische berichten is, dat zij eenduidig zijn. Er kunnen geen fouten meer gemaakt te worden door verkeerd verstaan of onjuist overschrijven. Dat is iets, waar veel geld mee valt te besparen. “Niets is zo erg voor een aannemer, als maandagochtend met een metselploeg op het werk staan en er zijn geen stenen, of de verkeerde stenen”, aldus Van Empelen.

Met EDI (Electronic Data Interchange, een afspraak voor het structureren van data) kunnen zulke fouten dramatisch verminderen.

Kleine aannemer

Vooral de kleine aannemer kan profiteren van de mogelijkheid om bouwmaterialen te bestellen via Internet. “Er zijn veel kleine aannemers die ’s avonds en in het weekend calculeren. Ze hebben daarbij behoefte aan informatie.”

“De bouwmaterialenhandel kan hen daarbij helpen, door 24 uur per dag beschikbaar te zijn. Dat kan op Internet. Daarom hebben we software voor Internet ontwikkeld. Het is nu nog een aparte module bij Dibis II, onze software voor de automatisering van de bouwmaterialenhandel.”

“In principe werken wij niet met modules, maar bieden een totaalpakket aan. We verwachten dat het Klanten Order informatie Systeem een belangrijk onderdeel zal worden, opgenomen in het pakket”, aldus Van Empelen. Hij hoopt dat nog dit jaar een aantal bouwmaterialenhandelaren overgaan tot het inrichten van een ‘site’ op Internet.

Van Empelen ziet vooral de commerciele mogelijkheden van Internet voor de bouwmaterialenhandel. Drs. B.H.M. Ros, hoofd systeemontwikkeling bij Diheco Software, legt de nadruk meer op het vermijden van fouten door gestructureerde elektronische communicatie.

“Er is al heel veel tijd en moeite gestoken in de ontwikkeling van EDI. In de praktijk wordt het maar mondjesmaat toegepast. Dat is weinig hoopgevend, hoewel er enorme voordelen te behalen zijn”, aldus Ros.

“Maar misschien is Internet wel de hefboom om dit besef van de grond te krijgen. Het gebruik van Internet zou een enorme stimulans voor EDI kunnen betekenen.”

Volgens Ros is de invoering van EDI noodzakelijk, omdat de marges in de bouwmaterialenhandel klein zijn en de concurrentie, ook internationaal, groot. “Met EDI hoeven gegevens niet elke keer opnieuw ingeklopt te worden, dat scheelt uren. Bovendien verbetert het de kwaliteit van de logistiek”, aldus Ros.

Virtueel bestelpallet

Het Klanten Order informatie Systeem heeft twee niveaus. Het eerste is toegankelijk voor iedereen met een aansluiting op Internet. De voorbijganger krijgt hier een indruk van het bedrijf, kan in de ‘etalage’ het aanbod van bouwmaterialen en producten bekijken en met e-mail meer informatie aanvragen.

Wie klant wil worden moet een identiteit en wachtwoord aanvragen. Daarmee kan de gebruiker het tweede niveau van het systeem binnengaan. Op dit niveau wordt meer informatie verstrekt, bijvoorbeeld over gemaakte prijsafspraken.

Bestellen is een eenvoudige procedure. Eerst wordt een ‘kladorder’ samengesteld, een soort virtueel ‘bestelpallet’. Het systeem onthoudt wat er op het pallet staat, ook als de verbinding met Internet per ongeluk wordt verbroken. Het is mogelijk om aan het systeem alternatieven te vragen, bijvoorbeeld als een bepaald product niet in voorraad is.

Het systeem vraagt ook aan de klant of er nog hulpmaterialen nodig zijn, bijvoorbeeld tegellijm of voegmiddel bij tegels. Pas als de order gereed is, drukt de klant op de akkoordtoets en is de bestelling daadwerkelijk gedaan.

Geringe kosten

Voor de bouwmaterialenhandel zijn er twee manieren om het Klant Order informatie Systeem te installeren. Dat kan op een eigen computer, bijvoorbeeld op een pc met Windows, maar ook op de server van een Internetprovider.

Het heeft allebei voor- en nadelen. Tussen het KOS en de Unix computer met het Dibis II systeem wordt een ‘firewall’ geinstalleerd, om te voorkomen dat ‘hackers’ of virussen het systeem van de bouwmaterialenhandel kunnen binnendringen.

“De meest veilige oplossing is het verbreken van de verbinding met Internet op het moment dat de data van het KOS naar Dibis II worden verstuurd”, aldus Van Empelen.

Voor de aannemer die gebruik wil maken van Internet zijn de kosten gering. Een pc met modem en een abonnement op Internet zijn voldoende.

Het is verstandig het ‘bestelpallet’ op een printer af te drukken of op de harde schijf vast te leggen, voordat de order wordt verstuurd. Het systeem maakt namelijk niet automatisch een kopie van de bestelling voor de klant.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels