nieuws

E-commerce: concurrentie uit onverwachte hoek

bouwbreed

den haag – Zelfs de bouw ontkomt er niet aan. Er ontstaat een nieuwe wereld, waarin het geld te verdienen valt in de virtuele werkelijkheid. De concurrentie door e-commerce, handel en dienstverlening via Internet, kan daarbij uit geheel onverwachte hoek komen.

Daarvoor waarschuwde E. Obeng, directeur van Pentacle, The Virtual Business School, op de conferentie over elektronisch zakendoen van Cap Gemini en de Baak. Bedrijven zijn gewend de concurrentie te verwachten uit de eigen gelederen. Bouwbedrijven volgen dan ook angstvallig de activiteiten van andere bouwbedrijven. Volgens Obeng moeten zij niet verbaasd staan, als naast hun bouwplaats opeens een project wordt uitgevoerd door een dienstverlener uit de Verenigde Staten, die zijn technologie uit Scandinavie betrekt en zijn bouwmaterialen uit Zuid-Europa. De voorbereidingstijd van het gebouw is met tweederde bekort, omdat het ontwerpen een continu proces is. De projectontwikkelaar heeft namelijk kantoren in Londen, New York en Tokyo. Ook het bouwmanagement heeft een cyclus van vierentwintig uur. Op de bouwplaats staan camera’s en de verlichting gaat automatisch aan en uit. De toeleveranciers maken gebruik van de nachtelijke uren, ongehinderd door ‘de gebruikelijke files’.

Vergissing

Wie dit scenario niet gelooft, moet maar eens kijken hoe het in andere branches gaat. “Het is een vergissing om te denken dat de ‘nieuwe wereld’ nog niet bestaat. De virtuele wereld bepaalt onze werkelijkheid al meer dan vijf jaar. Hij ontwikkelt zich sneller dan wij kunnen leren. Eigenlijk is ‘cyberspace’ al met de komst van de telefoon begonnen”, aldus Obeng. “De nieuwe concurrenten in de bouw zullen helemaal niet op een traditioneel bouwbedrijf lijken. Zij zullen andere technologieen toepassen en met minder medewerkers meer winst behalen. De mogelijkheden zijn er al, het enige wat nog hoeft te gebeuren is dat iemand de kans grijpt.”

Harry Starren, directeur van de Baak Management Centrum VNO-NCW, is het helemaal met Obeng eens. “Fysiek bouwen, dat kan iedereen. Wat aannemers als de kern van hun bedrijf beschouwen, wordt de rand. Het geld zit in de processen die voorafgaan aan het fysieke bouwen. Dat kan helemaal virtueel.”

Kanttekeningen

“Het gaat om concepten, ideeen en omgaan met kennis”, vindt Starren. “Jammer voor de bedrijven die nog denken, dat het fysieke bouwen het belangrijkste is. De aannemer mag hopen, dat zijn toeleveranciers doen wat hij zelf niet kan. Misschien kunnen zij dan goedkoper inkopen en toch nog iets verdienen.”

Naast het enthousiasme van Obeng en Starren plaatste drs. B. Schuurmans enkele kanttekeningen. Hij is directeur van het Centre of Excellence Integrated Channels for Banking bij Cap Gemini in Groot-Brittannie. “Het is waar, dat Internet de mogelijkheid biedt om een wereldwijde markt te veroveren en rechtstreeks gepersonificeerde diensten aan te bieden. In mijn sector, de Internetbank, komen we echter wel problemen tegen. Dat zijn de cultuurverschillen, het beperkte aantal Internetgebruikers, de verschillen in bedrijfsvoering en regelgeving, de weerstand bij vakbonden en ‘retailers’ en logistieke problemen bij het afleveren van goederen.” Niettemin verwacht Schuurmans ook veel van de e-business.

“Meer klantgericht denken, snel zijn, partners van wereldklasse vinden, flexibel distribueren en je hele organisatie mobiliseren”, dat is wat bedrijven moeten doen om succes te boeken in de ‘nieuwe wereld’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels