nieuws

Amsterdam-Noord maakt zich sterk voor centrum met ambitie

bouwbreed

Amsterdam-Noord begeert een stadshart. Het stadsdeelbestuur heeft zijn strategie bepaald: een sportpaleis, 100.000 m2 nieuwe kantoren en een kleine tweeduizend ‘grootsteedse’ appartementen. Voorwaarde is wel dat de nieuwe metrolijn van Noord naar Zuid doorgaat. Anders, zo zegt projectmanager ir. Marjati Pratomo, is er geen basis voor een dergelijk ambitieus plan.

Amsterdam-Noord wil zijn isolement doorbreken. Het IJ vormt een enorme barriere tussen een stadsdeel met bijna 90.000 inwoners en het centrum van de hoofdstad. Tunnels, pontjes – en in de toekomst wellicht een nieuwe brug – doen daar niets aan af. Gevolg: een verzameling woonbuurten met betrekkelijk weinig voorzieningen en winkelcentra zonder bijzondere uitstraling.

Een nieuw stadshart in aansluiting op het winkelcentrum aan het Buikslotermeerplein moet daar de komende twintig jaar verandering in brengen. Het deze maand gepresenteerde Masterplan Centrale Zone Amsterdam-Noord spreekt allereerst over sport en recreatie. De gedachten gaan uit naar onder meer een super-bioscoop met tien zalen. Maar de kern moet bestaan uit de bouw van een internationaal sportpaleis. “Amsterdam heeft top-voorzieningen voor voetbal in Zuidoost, krijgt een internationaal wedstrijdbad in West en voor atletiek is er het vernieuwde Olympisch Stadion. Maar een goede indoor-accommodatie ontbreekt. Wij hebben daar de ruimte voor”, aldus Pratomo. Volgens haar heeft de centrale stad positief gereageerd op het plan. Niet dat er geen concurrentie is. De opwaardering van sporthallen Zuid is ook nog in beeld.

Het sportpaleis is voorzien naast het nieuwe metrostation, eindpunt van de nog aan te leggen Noord-Zuid lijn. “Alles staat en valt met de nieuwe lijn. Wij gaan er vanuit dat de financiering de komende tijd wordt geregeld en dat de lijn in 2006 een feit zal zijn.” De korte lijn die Noord via het centrum met Amsterdam-Zuid moet verbinden, kost een kleine f. 2 miljard. De prognoses over het aantal reizigers zijn niet gunstig. Waarschijnlijk zal pas bij de Kabinetsformatie duidelijk worden of het Rijk met de benodigde middelen over de brug komt.

‘Perfect bereikbaar’

Noord is optimistisch. Het nieuwe kantoor voor het stadsdeel wordt alvast in de nabijheid van de locatie van het metro-station gebouwd. De plannenmakers situeren het sportpaleis aan de kop van een nieuw groot stadsplein. Het station ligt daar als een spil in het midden. Voor de levendigheid is aldaar ook voorzien in de komst van nieuwe onderwijsinstellingen (MBO en volwassenenonderwijs). In de nabijheid is tevens plaats voor de bouw van zo’n 100.000 m2 aan kantoren.

“Door de ringweg en de nieuwe metrolijn ontstaat een perfect bereikbaar gebied”, zo meent Pratomo. Over de leefbaarheid maakt zij zich geen zorgen. “Wij streven daarbij naar goede architectuur en een hoogwaardige invulling van de openbare ruimte. Alleen dan kan een gebied met allure ontstaan.”

Ondergronds parkeren

Het stadsdeel hecht sterk aan het groene karakter van het gebied. “Wij zien ruimte voor 1900 appartementen. Het stadsdeel wil wel een intensieve stedelijke bebouwing met dubbel gebruik van de grond. Auto’s moeten allemaal een plaats krijgen in ondergrondse parkeergarages. Alleen dan ontstaat de ruimte om langs het Noordhollands kanaal groene zones te handhaven.” Een dergelijke opzet voor de woningbouw past volgens Pratomo ook in de jongste ideeen van de Amsterdamse wethouder Stadig voor een beter gebruik van de schaarse ruimte in Amsterdam.

Nog voor de zomer wil het stadsdeelbestuur het masterplan definitief vaststellen. Dan krijgt het gebied ook een nieuwe naam want bij een eigen identiteit hoort in de visie van het stadsdeel een eigen naam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels