nieuws

Tunnel moet Maastricht uit wurggreep halen

bouwbreed

maastricht – Drie grote infrastructurele werken moeten Maastricht uit de wurggreep halen van het doorgaand zware verkeer en het verkeer dat Maastricht aandoet.

Het gaat om de urgente ondertunneling van de A2, met daaraan gekoppeld de ombouw van de kruising van de rijkswegen A2 en A76 tot een klaverblad bij het plaatsje Rothem. Daarnaast is een aftakking naar het bedrijventerrein Beatrixhaven nodig, en moet er een tweede Noorderbrug over de Maas komen. De toegang tot de brug moet aanhaken op het nieuwe klaverblad. De nieuwe brug is ook nodig voor het verkeer dat in 2005 via de nieuwe Noordwestentree Maastricht inkomt. Als eerste infrastructureel werk is de stadstraverse, met een lengte anderhalve kilometer, aan bod.

Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn doordrongen van de ernst van de huidige situatie. “Er is een krediet van drie miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de afrondende studie, compleet met een financiele studie. Er is in elk geval geen rijksgeld, via het MIT, beschikbaar voor 2010”, zegt voorlichter K. Wu van Rijkswaterstaat directie Limburg.

De gemeente Maastricht verwacht dat tolheffing geen haalbare kaart is omdat de A2 een Europese snelweg is. Maastricht wil extra inkomsten vergaren voor de investering door het toestaan van de bouw van kantoren langs het A2-trace in samenhang met de aanleg van de stadstraverse.

“Bouwen op het dek van de tunnel, zoals geopperd, is niet mogelijk. Daar moet ruimte blijven voor het stadsverkeer”, zegt voorlichter Nico Prick van de gemeente Maastricht. Voor de aansluiting van het gemeentelijk wegennet op de ondertunneling reserveert Maastricht, vanaf 2000, jaarlijks twee miljoen gulden. Om een snellere doorstroming van het kruisende Maasverkeer te bevorderen, investeert Maastricht in 1999 negen miljoen gulden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels