nieuws

Staal en beton vormen samen brug over de Berlijnse haven

bouwbreed

berlijn – Het is volgens de constructeurs uniek in de wereld dat betonnen spoorbanen rusten op boogconstructies van staal. De opmerkelijke combinatie krijgt vorm in het stadscentrum van Berlijn. De brug van rond 250 meter gaat de Humboldthaven in de bocht van de rivier de Spree overspannen.

De spoorbrug met zes banen is een ontwerp van de architect prof. Schlaich uit Stuttgart in samenwerking met Gerkan, Marg und Partner uit Hamburg. In de vormgeving sluit de brug aan bij het historische Lehrter Bahnhof, dat met zijn 430 meter lange glazen overkapping al sinds het eind van de vorige eeuw het stadscentrum markeert. Het station staat op de kruising van de traditionele oost-westverbinding en de nieuwe noord-zuidas.

Bijzonder aan de brug is bovendien dat de zes banen twee aan twee vanaf het station naar het westen als een trompet uitwaaieren. Op het landhoofd van de (oostelijke) Alexander-oever staat de brug met een breedte van 39 meter op drie draagconstructies. Op de westelijke oever zijn het als het ware vier aparte bruggen geworden met eigen draagconstructies en een totale breedte van 66 meter. De bogen overspannen 200 meter. De spoorbaanplaten worden in delen van maximaal vijftig meter op de staalconstructie gelegd.

De uitkragingen van gebogen betonnen elementen, die in lengten van telkens drie meter op de bouwplaats worden gemaakt en aan de staalconstructie zijn verankerd, noemen de constructeurs eveneens bijzonder. De elementen worden geleverd door NOE-Schaltechnik te Sussen (Duitsland), telefoon 0049 – 7162 – 13323.

De nieuwe spoorbrug overspant de Humboldthafen in de Spree.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels