nieuws

Spaanse elementen niet berekend op Scandinavische vorst Stof in cementmix heeft negatieve invloed op betonkwaliteit van Sontbrug

bouwbreed Premium

malmo – De bouwers van de Sontbrug kampen met kwaliteitsproblemen in het beton. Tests van het consortium Sundlink Contractors hebben uitgewezen, dat het beton van acht brugsecties niet vorstbestendig is. De oorzaak is stof.

“Teveel stof heeft het luchtgehalte in het beton beinvloed”, stelt Sundlinks expert Ulf Jonsson. Het teveel aan stof komt van de granietgroeve bij de cementmixer van het consortium in Madrid en heeft een nadelig effect gehad op het bindmiddel.

Daardoor was de cementmix te stoffig bij aankomst op de locatie waar de elementen worden gegoten. Dat laatste gebeurt in de Spaanse havenstad Cadiz bij Dragados Offshore. Vandaar worden de 140 meter lange elementen versleept naar Malmo in Zweden. Daar waren bij voorbaat al problemen met het vinden van de juiste vorstbestendige betonkwaliteit, omdat de Spanjaarden op dat punt geen ervaring bleken te hebben.

Na enkele weken naar de juiste samenstelling van de mix te hebben gezocht, werd gekozen voor cement, granietgruis en een bindmiddel.

Dragados Offshore bouwde vervolgens een speciale gieterij met airconditioning en kocht in Noord-Europa silo’s en betonmachines. Met dat alles werd het effect van de vochtige oceaanlucht teruggebracht.

Uiteindelijk bleek de afgelopen weken de kwaliteit toch te hebben geleden, maar dan van het stof van de granietvergruizing in Madrid. Twee weken geleden werd de elementenproductie onderbroken. Inmiddels is deze weer hervat, omdat de genoemde oorzaak is gevonden. “We kunnen nu vertraagde levering vermijden”, verklaart Jonsson, die overigens nog wacht op de resultaten van de betontests van de autoriteiten. Die komen op zijn vroegst in januari.

De vraag is verder, in hoeverre, en in dat geval op welke manier, het slechte beton moet worden vervangen of versterkt met aanvullende maatregelen. Mogelijk is de bouwheer, het Oresundskonsortium, bereid te volstaan met extra veiligheidsinspecties in de toekomst.

Sundlink Contractors voorziet op dit moment in elk geval nog geen vertraging bij de aanleg. Het bruggenstelsel aan de oostkant van de Sontverbinding tussen Malmo en Kopenhagen moet in principe honderd jaar zonder problemen meekunnen.

De ingebruikneming van de verbinding is volgens het huidige schema op 1 juli 2000.

Reageer op dit artikel